بررسی وضعیت هوش اخلاقی و مولفه های آن در معلمان دبیرستان (مورد مطالعه: اردبیل، شهرستان بیله سوار)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هوش اخلاقی معلمان نقش مهمی در نگرش آن ها نسبت به رعایت هنجارهای اخلاقی دارد و یکی از عوامل موثر در فرآیند کسب صلاحیت محسوب می شود. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت هوش اخلاقی و مولفه های آن در معلمان شاغل در دبیرستان های عمومی، شهرستان بیله سوار، اردبیل، ایران انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی روی 190 نفر از معلمان شاغل در دبیرستان های دولتی، در سال تحصیلی 95-94 انجام شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برآورد و نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقیLennick و Keil استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین هوش اخلاقی معلمان 0/08±4/13 محاسبه گردیده و میانگین مولفه های اصلی آن شامل درستکاری 0/08±4/15، مسوولیت پذیری 0/08±4/14، دلسوزی 0/09±4/14 و بخشش0/21±4/30 بود. از بین مولفه های هوش اخلاقی «بخشش اشتباهات خود» با میانگین 0/21±4/30 بیشترین و «راستگویی» با میانگین 0/09±3/90 کم ترین مقادیر را داشتند. همچنین آزمون تی تفاوت معنی داری را در میزان هوش اخلاقی بین مردان و زنان نشان نداد.
نتیجه گیری
نظر به سطح نسبتا مطلوب هوش اخلاقی در معلمان مورد مطالعه، پیشنهاد می گردد تا سازمان مربوطه ضمن تقویت وضعیت موجود، درجهت ارتقای مولفه راستگویی و صداقت در میان معلمان تلاش نماید. همچنین به کارگیری شیوه های تشویقی در راستای حفظ ارزش های اخلاقی و نیز برگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقای هوش اخلاقی معلمان توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1846864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!