بررسی اثر اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی بر کیفیت آب و ویژگی های فیزیکو شیمیایی خاک در اراضی شالیزاری شهرستان آستانه اشرفیه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برنج پس از گندم مهمترین محصول کشاورزی در جهان است. با توجه به مشکلات کم آبی و مصرف زیاد آب در اراضی شالیزاری، هر ساله شالیزارهای زیادی در استان های شمالی کشور با هدف افزایش بهره وری آب، تسطیح و یکپارچه سازی می شوند. در طرح تسطیح و یکپارچه سازی مزارع شالیزاری، عملیات تسطیح انجام می شود که به نظر می رسد با جابجایی خاک، ویژگی های فیزیکی و عناصر شیمیایی موجود در آن نیز دستخوش تغییر می شود. هدف از این پژوهش، بررسی نقش طرح تسطیح و یکپارچه سازی بر کیفیت شیمیایی و فیزیکی خاک و آب خروجی در اراضی شالیزاری است. این پژوهش در شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان و با مقایسه شالیزارهای سنتی و تسطیح شده در سه منطقه و در پنج تکرار در فصل زراعی 95-1394 انجام شد. ویژگی های شیمیایی خاک و آب خروجی در طرح کرت های خردشده در سه سطح اصلی (زمین های بالادست، میان دست و پایین دست) و دو سطح فرعی (زمین های سنتی و تسطیح شده) تجزیه و با روش توکی، مورد مقایسه میانگین قرار گرفت. نتایج نشان داد مقادیر درصد رطوبت اشباع و کربن آلی خاک در مزارع تسطیح شده به ترتیب 22% و 11 درصد بیشتر از مزارع سنتی و پتاسیم قابل استفاده، دو درصد کمتر از مزارع سنتی بود. همچنین، مقادیر SAR، کلر و نیترات زه آب خروجی در مزارع تسطیح شده به ترتیب 14%، 23% و 49 درصد بیشتر از مزارع سنتی و سولفات، حدود 32 درصد کمتر از مزارع سنتی بود. تمام اجزای معدنی خاک به غیر از رس در اراضی تسطیح شده از یکنواختی بیشتری نسبت به اراضی سنتی برخوردار بود. یکنواخت شدن توزیع اجزای معدنی در اراضی تسطیح شده می تواند در بهبود مدیریت آبیاری و تغذیه گیاهان موثر باشد.تسطیح اراضی شالیزاری علاوه بر تغییرات زیر بنایی، موجب تغییر در شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک و همچنین تغییر در کیفیت آب خروجی می شود که باید در مدیریت زراعی و استفاده مجدد از زه آب خروجی در مزارع پایین دست مدنظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1846961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!