تاثیر ان استیل سیستئین بر فاکتورهای استرس اکسیداتیو، ذرات چربی و گلوکز در سرم خون رت های نر آلزایمری شده با استرپتوزوتوسین

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آلزایمر یک بیماری نورو‏دژنراتیو پیش‏رونده است که به اختلال حافظه، کاهش کار‏کردهای شناختی و تغییر رفتاری می انجامد. برخی پژوهش ها نشان داده که آنتی‏اکسیدان ‏ها اثر مثبت بر کاهش اختلال آسیب نورونی در مغز دارند.
هدف
تعیین تاثیر ان‏استیل‏سیستئین به ‏عنوان آنتی‏اکسیدانی نیرومند بر فاکتورهای استرس اکسیداتیو، میزان گلوکز و ذرات چربی در سرم خون رت های نر آلزایمری شده با استرپتوزوتوسین بررسی شد.
مواد و روش‏ها: در این مطالعه تجربی 24 سر رت نر بالغ با وزن تقریبی 220-250 گرم به 4 گروه سالین، استرپتوزوتوسین، استرپتوزوتوسین به ‏همراه ان‏استیل‏سیستئین و ان‏استیل‏سیستئین به ‏تنهایی بخش شدند. تزریق استرپتوزوتوسین(mg/kg3) به ‏صورت داخل‏ بطنی در روز اول و سوم پس از کانول‏گذاری و تزریق سالین(ml/kg 1) یا ان‏استیل‏سیستئین(mg/kg300) در روز چهارم پس از کانول‏گذاری به ‏صورت داخل‏صفاقی انجام شد. حافظه جانوران با دستگاه یادگیری پرهیزی غیرفعال ارزیابی و سرم خون برای بررسی سطوح مالون دی آلدهید، آنتی‏اکسیدان کل و سوپراکسیددیسموتاز، گلوکز و ذرات چربی بررسی شد.
نتایج
استرپتوزوتوسین به‏ طور معنی دار سبب کاهش بازخوانی حافظه(001/0p<)، کاهش میزان آنتی اکسیدان کل (001/0p<) و کاهش سطح سوپراکسیددیسموتاز(001/0p<) و افزایش سطح مالون دی آلدهید(001/0p<) نسبت به گروه کنترل شد اما تاثیر معنی دار بر میزان گلوکز و ذرات چربی سرم خون در مقایسه با گروه کنترل نداشت. تزریق ان‏استیل‏سیستئین منجر به بهبود بازخوانی حافظه(001/0p<) و فاکتورهای استرس اکسیداتیو سرم نسبت به گروه استرپتوزوتوسین شد(001/0p<). تزریق ان‏استیل‏سیستئین به تنهایی نتوانست به طور معنی دار فاکتورهای اندازه گیری شده را نسبت به گروه کنترل بهبود دهد(05/0نتیجه گیری: به ‏نظر می رسد که ان ‏استیل‏سیستئین به دلیل ویژگی آنتی‏اکسیدانی توان کاهش اثر STZ برکاستی حافظه را داشته و از راه تعدیل برخی فاکتورهای خطرساز مانند گلوکز، ذرات چربی و کاهش ‏استرس اکسیداتیو در پیشگیری و درمان بیماری های نورودژنرتیو مانند آلزایمر موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1847023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!