اضطراب دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن در مراجعین به دانشکده علوم و خدمات دندانپزشکی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اضطراب دندانپزشکی یکی از دلایل مهم پرهیز افراد از تیمار دندانپزشکی بوده و در درازمدت از میزان بهداشت دهان و دندان و نیز کیفیت زندگی فرد می کاهد. از سوی دیگر رخ دادن اضطراب در مراجعان و تکرار آن در معاینه بیماران، بر کارایی دندانپزشکان نیز اثر می گذارد.
هدف
تعیین میزان اضطراب دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن در بیماران بالغ مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1394و 1395.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، نمونه گیری به صورت تصادفی بر 200 مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی در سال 1395 انجام شد . برای کسب داده ها از چهار فرم پرسش نامه ای 1- رضایت نامه مراجعه کننده، 2- ویژگی های فردی و دیگر شاخص های پژوهش و عوامل مرتبط، 3- پرسش نامه اضطراب دندانپزشکی (Corah (DAS)) و 4- پرسش نامه رضایت مندی فردی از کیفیت زندگی (MC. Grath) استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS و بکارگیری آزمون های آماری تی، تحلیل واریانس ANOVA ، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطح معنی دار 05/0 < p واکاوی شد.
نتایج
از 200 مراجعه کننده 83 نفر(5/41%) اضطراب خفیف، 78 نفر(39%) اضطراب متوسط و 39 نفر(5/19%) اضطراب شدید داشتند. در این مطالعه زنان نسبت به مردان، مراجعه و نیز اضطراب بیشتری داشتند. در این مرکز بین اضطراب و رضایت مندی از کیفیت زندگی رابطه وجود داشت به طوری که افرادی که از کیفیت زندگی خود رضایت مندی داشتند دارای اضطراب کمتری بودند.
نتیجه گیری
بیشتر مراجعان دچار اضطراب دندانپزشکی بودند. همچنین، نتایج نشان دهنده رابطه معنی دار بین اضطراب دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن مانند جنس ، سن، تحصیلات، رضایت مندی فرد از زندگی، تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشکی و غیره بود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1847028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!