تاثیر فصل و سن بر روی پارامترهای اسپرمی در افراد نابارور

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تقریبا 15 درصد از زوجین نابارور هستند که ناباروری با فاکتور مردانه، در نیمی از زوجین نابارور گزارش شده است. عوامل متعددی از جمله سن و فصل بر کیفیت پارامترهای اسپرمی موثر است؛ که در موقعیت های جغرافیایی متفاوت می تواند نتایج متفاوتی داشته باشد. لذا در این مطالعه، تاثیر این دو فاکتور بر روی پارامترهای اسپرمی در افراد نابارور مورد بررسی قرار گرفته است. 659 نمونه مایع منی از افراد نابارور مراجعه کننده به مرکز باروری و ناباروری اصفهان، جمع آوری گردید. ارزیابی مایع منی شامل حجم، غلظت، تحرک و مورفولوژی بر اساس معیارهای 2010 سازمان بهداشت جهانی انجام شد. آنالیز آماری به وسیله نرم افزار 23SPSS انجام شد و 05/0values < p- از لحاظ آماری، معنی دار در نظر گرفته شد. کیفیت پارامترهای اسپرمی به خصوص تعداد و تحرک اسپرم، تحت تاثیر تغییرات سن و فصل باشند. در این مطالعه، ارتباط معنی دار معکوسی بین سن مردان با تعداد و تحرک اسپرم مشاهده شد (05/0p˂). با افزایش سن، میانگین تعداد و تحرک اسپرم در افراد نابارور کاهش می یابد و کاهش این دو پارامتر بیشتر در نیمه ی اول سال دارای نوسانات بارزی نسبت به نیمه ی دوم سال است. این در حالی است که متغیرهای سن و فصل بر روی مورفولوژی اسپرم تاثیری ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1847409 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!