پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه آبریز رامیان (استان گلستان)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه وقوع حرکات دامنه ای خسارت هایی از قبیل کشتار انسان ها و احشام، از بین رفتن مناطق مسکونی، افزایش میزان فرسایش خاک، پر شدن مخازن سدها، از بین رفتن راه های ارتباطی و پل ها، کاهش حاصلخیزی زمین های کشاورزی و به تبع آن کاهش محصولات کشاورزی و افزایش میزان مهاجرت و مشکلات بسیار زیادی را نیز در بر می گیرد. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در خصوص مناطقی که زمین لغزش در آن به وقوع پیوسته و بررسی، تجزیه و تحلیل و شناسایی عوامل موثر در وقوع این حرکات و همچنین مناطق مستعد این فرایندها بسیار الزامی است، تا با اتخاذ تصمیماتی از خسارت هایی که بر انسان و محیط و پیرامون آن تحمیل می کند، کاسته شود. در شمال کشور، استان گلستان با دارا بودن 200 حرکت دامنه ای ثبت شده جزو مناطق بسیار فعال از لحاظ زمین لغزش است و حوضه آبریز رامیان در این استان، نیز با دارا بودن 65 لغزش از استعداد پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. از این رو تحقیق حاضر با هدف شناسایی زمین لغزش ها و پهنه بندی خطر آن ها در این منطقه انجام گرفت.
روش
در این تحقیق با استفاده از مدل LNRF و ابزار GIS و RS نسبت به شناسایی زمین لغزش ها و پهنه بندی وقوع زمین لغزش ها اقدام شد. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که روش قبلی جمع آوری اطلاعات، با وجود کارایی بسیار خوبی که دارد، اما حاوی اشکالاتی نیز می باشد. در این تحقیق با اصلاح این مدل و در نظر گرفتن ضرایب اصلاحی جدید پهنه بندی زمین لغزش در این حوضه انجام گرفت. به منظور پهنه بندی خطر زمین لغزش در این تحقیق پارامترهای موثر بر زمین لغزش شامل زمین شناسی، فاصله از گسل، شیب، جهت شیب و کاربری اراضی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
بعد از تجزیه و تحلیل پارامترها با استفاده از ارزش وزن دهی شده، نقشه پهنه بندی خطر زمین لغزش در این حوضه و در 5 طبقه ترسیم گردید. در حدود 35 درصد این حوضه در طبقه پتانسیل بالای زمین لغزش قرار دارند و این در صورتی است که روستاهای ملچ آرام و ویرو در این منطقه با پتانسیل بالای خطر قرار گرفته اند.
نتایج
نتایج نشان می دهد، مناطق با پتانسیل بالای زمین لغزش در این حوضه که با استفاده از مدل LNRF به دست آمده است، با محل وقوع زمین لغزش های کنونی اتفاق افتاده، هم پوشانی بسیار خوبی دارد، و کارایی بالای این مدل را در پهنه بندی زمین لغزش نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1847842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!