تاثیر تیپ بر میزان فعالیت عضلات پلنتارفلکسور مچ پا هنگام فرود با وضعیت های مختلف قرارگیری پا بر روی زمین با و بدون خستگی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
پرآسیب ترین مفصل بدن با اختصاص 35-10 درصد از مجموع آسیب های وارده حین فعالیت های ورزشی مفصل مچ پا می باشد. هدف از پژوهش حاضر تاثیر تیپ بر میزان فعالیت عضلات پلنتارفلکسور مچ پا هنگام فرود با وضعیت های مختلف قرارگیری پا بر روی زمین با و بدون خستگی بود.
روش بررسی
14 زن ورزشکار با میانگین سن 86/1±42/23 سال، وزن 65/4±77/53 کیلوگرم و قد 13/4±32/164 سانتی متر در مطالعه حاضر شرکت و فعالیت الکترومیوگرافی عضلات دوقلوی داخلی و نازک نی بلند حین انجام تست فرود با وضعیت های قرارگیری مختلف پا بر روی زمین (قرار دادن پنج مدل توکفشی با شیب های مختلف در کفش) در شرایط تیپینگ مچ پا قبل و بعد از خستگی ثبت شد. آزمون آماری تحلیل واریانس با طرح اندازه گیری مکرر جهت آنالیز نتایج به کار برده شد (05/0P≤).
یافته ها
با توجه به نتایج، اثر زمان بر میزان فعالیت عضله ی دوقلوی داخلی و نازک نی بلند معنی دار بود و پس از بروز خستگی میزان فعالیت عضلات کاهش یافت (000/0P=). نتایج بین وضعیت های مختلف فرود بر فعالیت عضلات مورد بررسی هنگام به کار بردن تیپ در مچ پا تفاوت معنی داری را نشان نداد (9/0=P).
نتیجه گیری
باتوجه به نتایج به دست آمده کینزیوتیپ می تواند با برخورداری از مزایای نسبت داده شده به خود در زمان خستگی در حفظ سطح فعالیت عضله به میزان قبل از خستگی موثر باشد، لیکن به نظر نمی رسد استفاده از تیپینگ با هدف تغییر در میزان فعالیت عضلات جهت پیشگیری از بروز آسیب اسپرین مچ پا هنگام قرارگیری نادرست پا بر روی زمین در حین فرود موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1848227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!