شناسایی و سنجش وضعیت پیشایندها و پسایندهای جانشین پروری مدیران آموزش و پرورش کشور در یک مدل فرایندی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سنجش وضعیت پیشایندها و پسایندهای جانشین پروری مدیران آموزش و پرورش کشور در یک مدل فرایندی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ترکیبی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و متخصصان آموزش و پرورش و در بخش کمی مدیران و معاونان اداره آموزش و پرورش در مراکز استان های کشور (2400 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند. حجم نمونه در بخش کیفی 20 نفر که با روش هدفمند و در بخش کمی 400 نفر که با روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گرد آوری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته جانشین پروری (84 گویه ای) بود. در بخش کیفی از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد و در بخش کمی برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی استفاده شد. نتایج نشان داد مولفه های جانشین پروری شامل فردی، سازمانی و فرایندی؛ عوامل اثرگذار بر جانشین پروری شامل نقش های رهبری، وظایف مربی گری، سرمایه انسانی و مدیریت استعداد و عوامل اثرپذیر از جانشین پروری شامل ماهیت شغل، فرصت های پیشرفت و جو سازمانی بود. همچنین نتایج نشان داد وضعیت سرمایه انسانی و نقش های رهبری مطلوب، اما وضعیت جانشین پروری، رضایت شغلی، وظایف مربی گری و مدیریت استعداد نامطلوب بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1848506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!