پایش و پیش بینی تغییر شکل سه بعدی سازه های مهندسی بزرگ با استفاده از تلفیق تصاویر راداری و مشاهدات ژئودتیکی (مورد مطالعاتی سد درودزن فارس)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
با افزایش تعداد سازه های مهندسی بزرگ در شهرها، متخصصین همواره درصدد دست یابی به راه حل مناسبی برای پایش این سازه ها می باشند تا بتوانند از آسیب های ناشی از تخریب این سازه ها که اغلب خسارات جبران ناپذیری درپی دارد، جلوگیری نمایند. از آنجایی که پایش سازه با استفاده از روش های سنتی بسیار دشوار و پرهزینه است، تصاویر راداری به دلیل قدرت تفکیک مکانی بالا، دید وسیع و دقت قابل قبول به عنوان یک ابزار مناسب برای این منظور مطرح گردیده اند. در این مقاله با استفاده از تلفیق تصاویر راداری و داده های پایشی موجود از سد، میدان سرعت جابجایی سه بعدی سد محاسبه گردیده است. سپس با استخراج مشاهدات مربوط به سازه ی سد درودزن فارس و با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی تغییر شکل سه بعدی این سازه در نقطه ای در نزدیکی تاج سد تا سال 2023پیش بینی گردید. ضریب همبستگی بین مدل پیش بینی و نتایج بدست آمده از روش تلفیق برای این نقطه در جهت شرقی، شمالی و ارتفاعی به ترتیب 64/0–62/0–77/0 بدست آمد. علاوه بر این RMSE نتایج بدست آمده در راستاهای شرقی، شمالی و ارتفاعی برابر 87/7–54/8–12/5 میلی متر محاسبه گردید که این نتایج نمایانگر همبستگی بالای مدل پیش بینی شده با نتایج بدست آمده از روش تلفیق می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!