مقایسه ی ویژگی های شخصیتی زنان مبتلا به اختلال ملال جنسیتی و زنان غیرمبتلا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
با توجه به تاثیرات فراگیر اختلال ملال جنسیتی بر عملکرد اجتماعی و روانی مبتلایان و همچنین آگاهی کمی که در کشور ما نسبت به این اختلال وجود دارد که درنتیجه منجر به برخوردهای نامناسب و غیرمنطقی می شود، ضرورت وارسی دقیق و آگاهی بخش این اختلال آشکار می شود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تعیین تفاوت ویژگی های شخصیتی زنان مبتلا به اختلال ملال جنسیتی و زنان غیرمبتلا با استفاده از آزمون رورشاخ است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع تحقیقات علی مقایسه ای است. به این منظور 30 نفر از هر دو گروه مبتلایان مراجعه کننده به مراکز تشخیصی و افراد غیر مبتلا به روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به همتاسازی ویژگی های جمعیت شناختی، از جمله سن، تحصیلات، وضعیت تاهل، انتخاب شدند در نهایت آزمودنی ها با استفاده از آزمون رورشاخ، منطبق با نظام جامع اکسنر، به شکل انفرادی، مورد ارزیابی قرار گرفتند و داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS21 و روش آماریt-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
نتایج نشان داد در متغیر های مختلف بین دو گروه تفاوت های معناداری وجود دارد از جمله: پاسخ کل(W)، هیجانات انسانی(Hx)، اجزاء بدن انسان(Hd)، آناتومی(An)، خون(Bl)، اجزاء بدن حیوان افسانه ای(Ad) غذا(Fd)، چشم انداز(Ls)، طبیعت(Na)، محتوای جنسی(Sx)، پاسخ های رایج(pop)، رنگ(C)، حرکت انسانی(M)، سایه روشن-شکل(YT)، شکل-بافت(FT)، شکل خالص(F)، کیفیت شکل معمولی(FQo)، کیفیت شکل غیرمعمول(FQu)، فعالیت سازمانی( (Zf،Zsum
نتیجه گیری
نتایج حاکی از این است در زنان مبتلا به اختلال ملال جنسیتی در مقایسه با زنان غیرمبتلا، نشانه های افسردگی و اضطراب بیشتر قابل مشاهده است. شیوه ی برخورد زنان غیرمبتلا با شرایط محیطی، بیشتر به صورت عینی و استدلالی به نظر می رسد و در سازمان بخشی به محرک ها موفق تر عمل می کنند اما زنان مبتلا هیجان مدارتر بوده و بیشتر در جهت زندگی خیالی خود پیش می روند. از سوی دیگر روابط بین فردی این افراد با مسائل و مشکلاتی همراه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!