توزیع عمودی شاخص های مغناطیسی و غلظت آهن معادل کل و ارتباط آنها با سنگ شناسی مواد مادری خاک ها

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پذیرفتاری مغناطیسی، شاخصی از ویژگی های مغناطیسی یک ماده است که برخی از ذرات معدنی خاک از چنین ویژگی مستثناء نیستند. مطالعه حاضر برای تعیین توزیع عمودی پذیرفتاری مغناطیسی (X)، پذیرفتاری مغناطیسی وابسته به فرکانس (Xfd) و ارتباط آن با غلظت آهن معادل کل در 15 پروفیل از خاک هایی با مواد مادری آذرین، رسوبی و آبرفتی واقع در اراضی بخش مرکزی استان زنجان انجام گردید. نتایج تاثیر واضحی از میزان لیتولوژی مواد مادری در برآورد پذیرفتاری مغناطیسی خاک دارد. در خاک های تشکیل شده برروی سنگ های آذرین و خاک های مشتق شده از سنگ های رسوبی به ترتیب کمینه و بیشینه پذیرفتاری مغناطیسی بین 200 تا 1400 10-8m3kg-1 و 42 تا 158 10-8m3kg-1 می باشد. هرچند فرآیندهای خاک سازی روی افزایش پذیرفتاری مغناطیسی تاثیر می گذارند، اما در سنگ های آذرین با وجود میزان بالای کانی های مغناطیسی، تاثیر لیتوژنیکی مواد مادری بر فرآیندهای تشکیل خاک بیشتر است. پذیرفتاری مغناطیسی در خاک های مشتق شده از سنگ های رسوبی، بیشتر از مواد مادری از همان نوع است که علت آن خاک ساختی بودن کانی های فری مغناطیس در خاک می باشد. بین مدل تغییرات پذیرفتاری مغناطیسی در خاک های تشکیل شده روی سنگ های آذرین با خاک های به وجود آمده روی سنگ های رسوبی تفاوت قابل توجهی وجود دارد. در پروفیل خاک های آبرفتی توزیع عمودی غلظت آهن معادل کل و مقدار پذیرفتاری مغناطیسی (10- 118 تا 567 10-8m3kg-1) تابع نوع مواد مادری واحدهای اراضی مجاور، ردیف زمانی و فرآیندهای خاک سازی است. غلظت آهن معادل کل از روند مشابهی با توزیع پذیرفتاری مغناطیسی تبعیت می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 241
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!