کارایی سامانه های رده بندی آمریکایی (ST) و جهانی (WRB) در توصیف ویژگی های خاک های شور و گچی در برخی مناطق استان آذربایجان شرقی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برای مدیریت و استفاده بهینه از خاک نیاز به رده بندی درست خاک ها و شناسایی ویژگی های اصلی آنها می باشد. بنابراین در این تحقیق کارایی دو سامانه رده بندی خاک و همچنین بررسی یکی از اصلی ترین ویژگی های خاک یعنی شناسایی و تخمین مقدار نسبی کانی های رسی که بیشتر ویژگی های خاک را تحت تاثیر قرار می دهد مورد بحث قرار گرفته است. بدین منظور خاک های شور و گچی دو منطقه از آذربایجان شرقی (دشت تبریز و خواجه) انتخاب و پس از تشریح خاکرخ ها، همه افق ها و لایه ها نمونه برداری شدند. سپس نمونه ها آماده و آزمایشات مختلف برای بررسی کارایی دو سامانه آمریکایی و مرجع جهانی انجام گرفت. در اکثر خاکرخ ها وجود افق های تحتانی با بافت سنگین رسی باعث تجمع بیش از حد املاح در افق های سطحی و میانی و تشکیل افق سالیک و جیپسیک شده است. بطور کلی خاک های این دو منطقه بر اساس سامانه مرجع جهانی(WRB) و آمریکایی(ST) به ترتیب در سه گروه اصلی سولونچاک، سولونتز و جیپسی سول و در دو زیررده سالیدز و جیپسیدز رده بندی می شوند. بر اساس نتایج کانی شناسی، غالب ترین و فراوان ترین کانی رس در این خاک ها، کانی ایلایت بوده که می تواند به صورت کلاس کانی شناسی در قسمت خانواده سامانه آمریکایی مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه سامانه جهانی (با پیشنهاد اضافه کردن کلاس مینرالوژی در لیست توصیف کننده ها) نسبت به سامانه آمریکایی کارایی بهتری در توصیف ویژگی های این خاک ها در نام کلاس خود اراده می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!