اثر برهمکنش قارچ میکوریز آربوسکولار و باکتری محرک رشد گیاه بر شاخص های رشد و غلظت پرولین برگ گیاه گوجه فرنگی تحت سطوح مختلف شوری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شوری آب و خاک از مهمترین عوامل محیطی کاهش دهنده رشد و تولید محصول در مناطق خشک و نیمه خشک جهان از جمله ایران می باشد. استفاده از باکتری های محرک رشد گیاه مخصوصا سودوموناس ها و نیز قارچ های میکوریزی از راهکارهای مفید برای تسهیل رشد گیاهان در خاک های شور به حساب می آید. در این تحقیق اثر مایه زنی دو سویه از باکتریPseudomonas fluorescens (P. fluorescens Tabriz (PFT) و P. fluorescens Cha0 (PFC)) ،و قارچ Rhizophagus irregularis بر غلظت پرولین برگ و برخی از شاخص های رشد گیاه گوجه فرنگی رقم Super Strain B تحت چهار سطح شوری (56/1، 3، 6 و 9 دسی زیمنس بر متر به ترتیب 1S، 2S، 3S و 4S) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تجزیه های آماری نشان داد که وزن تر اندام هوایی گیاهان غیرمیکوریزی (-AM) به طور معنی دار (36/17%) بالاتر از گیاهان میکوریزی (+AM) است (05/0p<). اثر اصلی باکتری بر تمام پارامترهای اندازه گیری شده در این تحقیق معنی دار شد. وزن تر و خشک ریشه و اندام هوایی و شاخص کلروفیل برگ ها در حضور تیمار PFC به طور معنی دار (05/0p<) بالاتر از تیمار PFT و تیمار PF0 (تیمار شاهد بدون باکتری) شد و کاربرد هر دو تیمار باکتریایی توانست درصد کلنیزاسیون ریشه را نسبت به تیمار شاهد بطور معنی دار (تیمار PFC 88/34% و تیمار PFT 22/31%) افزایش دهد (05/0p<). وزن تر ریشه و شاخص کلروفیل گیاه با افزایش سطوح شوری تا سطح 3S روند افزایشی داشته و در 4S، این دو پارامتر کاهش یافتند (05/0p<). همچنین درصد کلنیزاسیون ریشه با افزایش سطوح شوری کاهش معنی دار (05/0p<) و غلظت پرولین برگ ها با افزایش شوری افزایش معنی دار نشان داد (05/0p<).
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849395 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!