بررسی میزان آگاهی و عملکرد دندانپزشکان عمومی شهر کرمان از مراقبت های دهانی و دندانی در بیماران تحت شیمی درمانی و اشعه درمانی در سال 1395

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
درمان سرطان های سر و گردن با شکایات جدی برای بیماران همراه است. از آنجا که طی درمان سرطان های این ناحیه معمولا دهان و دندان ها دچار آسیب می شوند، دندانپزشکان بایستی از شکایات دهانی و دندانی درمان سرطان مطلع باشند.
روش ها
این مطالعه مقطعی روی 120 نفر از دندانپزشکان عمومی شهر کرمان انجام شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه ای پژوهشگرساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و سوالاتی پیرامون میزان آگاهی و عملکرد دندانپزشکان (به ترتیب 15 و 10 سوال) از مراقبت های دهان و دندان در بیماران سرطانی بود. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 18 و با استفاده از تست های آماری t-test، ANOVA و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتا یج: 65 % از شرکت کنندگان در این مطالعه مرد و بیش از نیمی از افراد از دانشگاه علوم پزشکی کرمان فارغ التحصیل شده بودند. افراد با سن بالاتر سطح آگاهی پایین تری داشتند. شرکت کنندگان با سابقه انجام کار دندانپزشکی برای بیماران سرطانی، به طور معنی داری سطح آگاهی و عملکرد بالاتر (007/0P=) و افرادی که فقط در مطب کار می کردند نمره عملکرد بالاتری (036/0P=) داشتند. بین سطح آگاهی و عملکرد با جنس و دانشگاه محل تحصیل تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
دندانپزشکان شهر کرمان سطح آگاهی متوسط و عملکرد متوسط روبه پایین در زمینه مراقبت های دهانی و دندانی در بیماران سرطانی دارند. به نظر می رسد که بایستی برنامه هایی با این مضمون در برنامه های آموزش مداوم دندانپزشکان در راستای بالا بردن سطح آگاهی و عملکرد آن ها جهت ارائه خدمات مطلوب تر به بیماران سرطانی گنجانده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!