کارایی نسبی اکوسیستم کارافرینی گروه های ترویج وآموزش کشاورزی با رویکرد تولید دانش کارافرینی (کاربرد تحلیل رابطه ی خاکستری)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
از آنجا که امروزه یکی از شاخص های اصلی سنجش توسعه یافتگی کشورها، سهم یک جامعه در تولید دانش است، ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی و به تبع آن ارتقای کارایی آنها اهمیت دو چندان یافته است. توسعه علمی یک منظومه دانشگاهی، نیازمند توسعه اکوسیستم و فضای کارافرینی به صورت بنیان های نظری، تبیین و تدوین چارچوب های مفهومی و الگوهای تجربی، و بهره گیری از روش شناسی های پژوهش علمی مقتضی است تا از رهگذر آن، سنت و هنجارها، بنیان ها، فرآیندها و مرزهای آن منظومه نهادینه شودو به تولید دانش نوین کارافرینی منجرشود از آنجا که موفقیت در هر دانشکده ی نیازمند اندازه گیری عملکرد و برنامه ریزی برای بهبود آن است، در این تحقیق هدف اندازه گیری کارایی نسبی و رتبه بندی گروه آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی ایران که شامل 12 گروه است با استفاده روش تحقیق تحلیلی کاربردی و روش تحلیل پوششی داده ها از جمله مدلهای مضربی BCC و CCR وتحلیل رابطه خاکستری به کمک نرم افزار WinQSB و Deap 2.1 است برای تعیین ضریب کارایی نسبی ازرویکرد خروجی محور و برای مقایسه و رتبه بندی گروه آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی کارا از تحلیل رابطه خاکستری استفاده شده است. یافته ها نشان داد که 34 درصد از گروه آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی مورد بررسی، براساس مدل CCR و 48 درصد براساس مدل BCC ، دارای کارایی در تولید دانش کارافرینی و سایره گروهای آموزشی از کارایی نسبی در تولید دانش کارافرینی برخوردارهستند. براساس تحلیل رابطه خاکستری گروه های ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه گرگان،رازی،اهواز،زنجان ،بوعلی سینا ،تهران و تربیت مدری به ترتیب در تولید دانش کارافرینی کارا هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!