تعیین ضرایب سینتیکی در تصفیه فاضلاب شهری به روش لاگون هوادهی در مقیاس کامل (مطالعه موردی: تصفیه خانه فاضلاب سپاهان شهر اصفهان)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در گذشته طراحی فرایندهای تصفیه فاضلاب بر اساس شاخص های تجربی انجام می گرفت، اما به دلیل کمیت و کیفیت متغیر فاضلاب ورودی به تصفیه خانه، استفاده صرف از شاخص های استاندارد نمی تواند کیفیت پساب خروجی از تصفیه خانه را تضمین نماید. امروزه علاوه بر شاخص های تجربی، عوامل منطقی بر اساس معادلات سینتیکی بیولوژیکی نیز در طراحی استفاده می شوند. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین ضرایب بیوسینتیکی KB و Umax با استفاده از مدل Kincannon-Stover در لاگون هوادهی تصفیه خانه فاضلاب سپاهان شهر به منظور استفاده از این شاخص ها برای طراحی سیستم هایی در شرایط مشابه در کشور بود.
روش ها
در این پژوهش، راندمان حذف Biochemical oxygen demand (BOD)، Chemical oxygen demand (COD) و کل جامدات معلق (Total suspended solids یا TSS)، طی یک دوره سه ساله در لاگون هوادهی تصفیه خانه فاضلاب سپاهان شهر بررسی و ضرایب بیوسینتیکی محاسبه گردید. نمونه برداری از ورودی و خروجی تصفیه خانه به صورت هفتگی انجام گرفت.
یافته ها
میانگین راندمان حذف BOD، COD و TSS در لاگون هوادهی به ترتیب 72 ± 4، 70 ± 6 و 62± 6 درصد بود. ضرایب بیوسینتیکی با استفاده از مدل Kincannon-Stover محاسبه شد و مقادیر Umax و KB برای لاگون هوادهی به ترتیب 8/55 و 0/136 گرم COD بر لیتر در روز به دست آمد.
نتیجه گیری
کیفیت پساب خروجی از تصفیه خانه فاضلاب سپاهان شهر مطابق با استانداردهای مورد نظر محیط زیست برای استفاده در کشاورزی است. مدل اصلاح شده Kincannon-Stover همبستگی بالایی (88/0 = 2R) با نتایج آزمایشگاهی دارد. بنابراین، می توان از این مدل جهت طراحی و پیش بینی رفتار لاگون های هوادهی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!