بررسی وضعیت کم خونی ناشی از فقر آهن در دانش آموزان دبستانی شهر اصفهان و تاثیر تغذیه بر بهبود آن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع کم خونی ناشی از فقر آهن و تاثیر تغذیه مناسب دارای آهن بر رفع کمبود این عنصر معدنی در دانش آموزان دبستانی شهر اصفهان انجام شد.
روش ها
در این پژوهش مداخله ای، 200 دانش آموز 7 تا 12 ساله دو دبستان شهر اصفهان به شیوه تصادفی انتخاب شدند و پس از اندازه گیری نمایه توده بدنی (Body mass index یا BMI)، نمونه خون آن ها جهت بررسی شاخص های مورد نظر گرفته شد. سپس 35 نفر از دانش آموزان دارای فریتین کمتر از 12 میکروگرم در لیتر و هموگلوبین کمتر از 12 گرم در دسی لیتر انتخاب شدند و با ارایه آموزش و الگوی غذایی مناسب، پس از سه ماه مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها در نرم افزار SPSS و سطح معنی داری 050/0 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
شیوع کم خونی، فقر آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن به ترتیب 0/6، 0/8 و 5/3 درصد بود. مقدار فریتین و هموگلوبین قبل از رژیم غذایی به ترتیب 11/10 ± 59/27 میکروگرم در لیتر و 97/0 ± 04/13 گرم در دسی لیتر گزارش شد که پس از مداخلات تغذیه ای افزایش یافت (به ترتیب 07/10 ± 88/30 میکروگرم در لیتر و 87/0 ± 35/13 گرم در دسی لیتر). طی سه ماه پژوهش، اختلاف معنی داری بین میانگین هموگلوبین و فریتین در سطح اطمینان 95 درصد مشاهده گردید.
نتیجه گیری
تغذیه مناسب با مواد حاوی آهن، می تواند سبب بهبود آهن موجود در سرم خون کودکان مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن شود. همچنین، پیشنهاد می گردد برنامه غربالگری کودکان سن رشد در نظر گرفته شود و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!