تاثیر عوامل محیطی و خاکساز بر تنوع خاک های مناطق کرمان و لاله زار

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعه تنوع خاک منجر به افزایش آگاهی از شرایط و عوامل ایجاد کننده تنوع در منطقه می گردد. در تکامل خاک، فرآیند توسعه خاک طی مسیرهای خاکسازی پیش رونده، مسیرهای خاکسازی کاهنده و عوامل، فرآیندها و شرایط برون زا و درون زا پیش می رود و درنتیجه خاک های متنوع ایجاد می شود. تاثیر و شدت عوامل بیرونی (محیطی) و درونی (فرآیندهای خاکسازی) بر تنوع خاک در محیط-های مختلف، متفاوت است. این مطالعه سعی دارد کارایی شاخص های تنوع در بیان تنوع خاک در محیط های با عوامل بیرونی و درونی متفاوت را بررسی کند.
در پژوهش حاضر، تفکیک لندفرم ها به وسیله ی نرم افزارGoogle Earth و بازدیدهای صحرایی انجام گرفت و در نهایت، 23 خاکرخ حفر، تشریح و نمونه برداری شد. برخی خصوصیات خاک شامل pH، EC، CEC، گچ، کربنات کلسیم معادل، بافت و میزان مواد آلی اندازه گیری شد و با استفاده از رژیم حرارتی و رطوبتی مناطق مطالعاتی، خاک های منطقه به روشUSDA (2014) طبقه بندی گردید. تفکیک دو منطقه کرمان و لاله زار، با استفاده از نقشه رقومی ارتفاع و خواص هیدرولوژی مناطق و با کمک گرفتن از نرم افزار ENVI و ARCMAP انجام گرفت. براساس شاخص دومارتن، شاخص گور و شاخص جاکارد، عدم شباهت عوامل خاکسازی اقلیم، توپوگرافی و مواد مادری در مناطق کرمان و لاله زار بررسی شد. برای تعیین تفرق رده بندی در دو منطقه مورد مطالعه، شاخص های غنا، یکنواختی، شانن و سیمپسون محاسبه گردید. در ادامه از آمار کلاسیک جهت مقایسه تفرق دو منطقه مورد مطالعه در یک حدود اطمینان مشخص استفاده شد. در نهایت با برقراری ارتباط بین تعداد نمونه و سطح اشکال اراضی، اهمیت نسبی منابع درونی و بیرونی در ایجاد تنوع خاک بدست آمد.
نتایج حاکی از حضور خاک های متفاوت و متنوع در دو منطقه بود. اختلاف فاحش عوامل خاکسازی اقلیم، توپوگرافی و مواد-مادری منجر به حضور خاک های متفاوت در دو منطقه مطالعاتی شده است. در منطقه لاله زار خاک هیستوسول و مالی سول به طور موضعی تشکیل گردیده است. شاخص های تنوع خاک از سطح رده به فامیل خاک روند افزایشی نشان دادند. نتایج نشان داد تفرق خاک در هر دو منطقه مطالعاتی، براساس سلسله مراتب رده بندی در سیستم USDA افزایش می یابد. در لندفرم های مختلف، بیشترین تنوع در دشت دامنه ای و در سطح فامیل مشاهده گردید. با وجود توانمندی دو شاخص سیمپسون و شانن در نمایش روند تنوع براساس سلسله مراتب طبقه بندی، شاخص سیمپسون نسبت به شاخص شانن از نظر آماری کارایی بیشتری داشت، به طوریکه تفاوت شاخص تنوع سیمپسون در دو منطقه کرمان و لاله زار معنی دار گردید. نسبت bi/b در کرمان 25/1 و در لاله زار 46/0 بدست آمد که به ترتیب، نشان دهنده تاثیر بیشتر عوامل ذاتی و عوامل محیطی در تکامل خاک کرمان و لاله زار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!