برآورد ضریب کیفیت امواج تراکمی وابسته به فرکانس در ناحیه فاریاب (جنوب شرق زون سنندج-سیرجان) با استفاده از پس لرزه های زلزله 9 اسفند 1384 تیاب

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گستره مورد مطالعه ناحیه فاریاب، در جنوب شرق زون دگرگونی سنندج- سیرجان و در مجاورت گسل معکوس اصلی زاگرس MZRF قرار دارد. این ناحیه جزو معدود نواحی در گستره سنندج- سیرجان است که فعالیت لرزه ای بالایی از خود نشان می دهد. زمین لرزه 9 اسفند 1384 با بزرگای 0/6 Mw= در این ناحیه رخ داده است. به رغم بزرگی قابل توجه، آسیب قابل ملاحظه ای حتی به ساختمان های ضعیف خشت و گلی روستایی وارد نشد که می تواند نشانگر توان محیط در جذب بالای انرژی امواج باشد‍. پس لرزه های این رویداد جهت محاسبه کاهندگی امواج تراکمی مورد استفاده قرار گرفته است. جهت برآورد رابطه وابستگی فرکانسی ضریب کیفیت امواج P به روش نرمال سازی کدا، از 431 پس ‏لرزه به دقت تعیین محل شده، استفاده شده است. در این روش ضریب کیفیت امواج تراکمی در 5 بازه فرکانسی در منطقه فاریاب تعیین شده است. رابطه وابستگی فرکانسی برای امواج طولی در منطقه مورد مطالعه به صورت Qp=23 f 0.78 به دست آمده است. رابطه وابستگی فرکانس برای پرتو های منتشر شده در دو امتداد شمال غرب- جنوب شرق و شمال شرق- جنوب غرب به ترتیب به صورت Qp=10 f 0.94 و Qp=25 f 0.75است که مقدار ضریب کیفیت در بسامد مرجع 0/1 هرتز کمتر از 200 می ‏باشد. بنابراین می ‏توان نتیجه گرفت که این منطقه از لحاظ لرزه خیزی و زمین ‏ساختی فعال می ‏باشد. کم بودن فاکتور کیفیت که دلالت بر کاهندگی نسبتا زیاد دارد نشانگر فعالیت لرزه ای زیاد این ناحیه است و با انتظار ما از ساختار پوسته این ناحیه که زون دگرگونی است چندان انطباق ندارد. این کاهندگی زیاد احتمالا ناشی از زون خورد شده در اثر زلزله های متعدد این ناحیه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
297 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p1850183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!