ماهیت دنیا و مصادیق اعتقادی کلامی در اشعار محمدتقی علی آبادی مازندرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
محمدتقی علی آبادی مازندرانی ،(متولد 1198 ه .ق علی آباد قائم شهر، متوفی 1256 ه.ق، تهران).ملقب به «صاحب دیوان» و مشهور به «ملالی»و«آقا» می باشد؛صاحب دیوان از شاعران و رجال فاضل دربار فتحعلی شاه بوده و منصب منشی الممالک وی را نیز دارا بود.او به واسطه ی نگارش تاریخ مختصر و مفیدی که در شرح آباء و اجداد و روزگار فتحعلی شاه با نام «ملوک الکلام یا رساله خاقانیه»فراهم نموده است و «دیوان اشعار» به شهرت رسید.مازندرانی در غزل،قصیده ومثنوی طبع آزمایی نمودو«صاحب»تخلص اوست.صاحب دیوان در مضمون پروری شاعری اعتدالی است که جانب مناعت طبع و ارزش های اخلاقی را هیچ گاه فرونگذارده است و در مثنوی، اندیشه هایی عرفانی و اعتقادی را عرضه نموده است. ارایه اندیشه در سروده های صاحب دیوان تا حدودی الگوبرداری از هسته های عقاید عرفانی از پیش تعریف شده است؛لیک اندیشه هایی نوظهور ولو به شکل رشته هایی نامرئی نیز در دیوان او به ویژه در قالب مثنوی های او به چشم می خورد.از این میان، موضوع دنیا و مصادیق حادث و قدیم، عشق، آفرینش و خلقت دنیا و انسان در اشعار صاحب دیوان مطمح نظر ویژه او قرار می گیرد که فراخور این جستار بدان پرداخته شده است.ضمن آن که شیوه ی خاص او در بیان اندیشه های اعتقادی و کلامی نیز که قدرت هنرمندی ادیبانه ی او را به منصه ظهور گذارده است،کانون نقد دیگر در این موضوع است. این جستار با بهره از منابع کتابخانه ای، براساس نقد و تحلیل اشعار پرداخته شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1850618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!