معرفی تفصیلی سفرنامه ی تلگرافچی فرنگی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
سفرنامه ها به عنوان بخشی از رسانه ی فرهنگی، حاصل تلاش و کنجکاوی های شخص سفرنامه نویس است که مشاهدات و تجربیات خود را از یک فرهنگ ناشناخته و بیگانه به فرهنگ خود و همزیستانش منتقل می کند. سفرنامه ها از آنجایی که غالبا بدون سفارش و دستور از بالادست به نگارش درمی آیند، حاصل ذوق و سلیقه و خودانگیختگی های درونی سفرنامه نویس است که در سفر به چشم خود دیده و در حضر آنها را بازنمایی و بررسی و به رشته ی تحریر درآورده است. از این رو، در سفرنامه ها معمولا ریزبینی، تیزبینی و نکات ظریفی وجود دارد که ممکن است بیننده ی معمولی را بیش از کتاب های تاریخی و گزارش گونه و سلطانیات (نامه های درباری) که با سفارش دیوان سالاران توسط منشی های درباری نوشته شده اند آگاه سازد و می تواند برای هر مخاطب و پژوهشگر دیده وری، باورپذیرتر و نزدیک تر به واقعیت باشد، با اطمینان به آن مراجعه کند و از داده های آن بهره برد.
سفرنامه ی بی نام تلگرافچی فرنگی نیز از ویژگی های فوق بی بهره نیست؛ افزون بر این، چون سفرنام های ناشناخته است و تاکنون کمتر کسی به آن توجه کرده، می تواند اهمیت موضوع و ضرورت نگارش مقاله در این زمینه را نیز توجیه کند. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی، ضمن معرفی سفرنامه ی فوق که گزارش منحصر به فردی از وضعیت شهرها، روستاها و راه های ارتباطی ایران در اواخر حکومت قاجار، برای مکان یابی مسیر سیم های تلگراف از تهران تا بوشهر و بالعکس است به مقایسه ی تطبیقی این سفرنامه با سایر سفرنامه های شناخته شده می پردازد؛ به ویژه سفرنامه هایی که در عصر قاجاریه نوشته شده است. در این مقاله، افزون بر اهمیت تاریخی و جغرافیای تاریخی ایران در آن زمان از نظر ثبت و ضبط آبادی ها و روستاهای بین راه، به صورت ضمنی به موضوعات پیرامونی و مرتبط با آن نیز اشاره می شود.
نتایج حاصل از این مقاله نشان می دهد که گسترش این رسانه ی ارتباطی (تلگراف) که به دلایل بهره برداری و حفظ منافع اقتصادی و سیاسی دولت استعمارگر و ابرقدرت آن زمان یعنی انگلستان به وجود آمد چگونه به ضد خود یا به گفته ی هگل، به آنتی تز خود تبدیل و ابزاری شد برای ایرانیان آن عصر تا به سرعت اخبار را از مرکز به شهرستان های دوردست و بالعکس منتقل سازند. بی شک می توان این رسانه را یکی از دلایل رشد و بیداری مردم ایران در اواسط و اواخر دوره ی قاجار پنداشت که درنهایت به جنبش اصلاحی مشروطه منجر شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1851021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!