ارائه مدل تجربی به کمک رگرسیون به منظور تخمین نرخ نفوذ مته و بررسی آن با مدل بورگوین و یانگ (مطالعه موردی 17 حلقه چاه در میادین نفتی و گازی جنوب و جنوب غرب ایران)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
پردازش منطقی و تحلیل اثرات متقابل پارامترهای متفاوت حفاری طی یک مدل سازی ریاضی، به جهت حصول حداکثر راندمان، بهینه سازی حفاری نامیده می شود که مهم ترین نتیجه آن، تعیین عوامل قابل کنترل برای رسیدن به کمترین هزینه حفاری است. به لحاظ اینکه نرخ نفوذ مته (ROP) اثر مستقیمی بر هزینه عملیات حفاری دارد، از اهمیت به سزایی برخوردار است. پارامترهای مشخصی بر روی مقدار نرخ نفوذ تاثیرگذارند که عبارت اند از: نوع مته، وزن روی مته، سرعت حفاری، ویژگی های سیال حفاری، هیدرولیک مته و شرایط سنگی سازند. این پارامترها به تنهایی قابلیت تغییر نرخ نفوذ را ندارند بلکه به صورت همزمان در یک چاه نسبت به هم تغییر کرده و باعث افزایش یا کاهش نرخ نفوذ می شوند. بنابراین بایستی چگونگی رفتار این پارامترها نسبت به هم سنجیده شود تا بتوان این مقدار را محاسبه نمود و در مورد هزینه ها اندیشید. مقاله پیش رو مطالعه ای در مورد چگونگی تخمین نرخ نفوذ با بهره گیری از داده های 17 حلقه چاه در میادین نفتی پایدارغرب و آبان و میادین گازی وراوی و تابناک را به کمک مدل بورگوین و یانگ بررسی می نماید. همچنین مدلی تجربی و کاربردی که به کمک نرم افزار متلب به صورت رگرسیون خطی می توان محاسبه نمود، را ارائه می دهد. در انتها می توان از رابطه ارائه شده که دارای خطای نسبتا مناسبی است، در انجام محاسبات بعدی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1851333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!