کنترل محیط رسوبی و فرایندهای دیاژنزی بر ویژگی های پتروفیزیکی سازند فهلیان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
سازند فهلیان شامل توالی کربناته نسبتا ضخیمی از گروه خامی به سن نئوکومین – بارمین می باشد. مطالعات صورت گرفته بر روی این سازند در منطقه مورد مطالعه واقع در دزفول جنوبی، منجر به شناسایی 19 ریزرخساره در 5 کمربند رخساره ای رمپ خارجی، رمپ میانی، پشته های سدی، لاگون و پهنه کشندی شده است. مهمترین فرایندهای دیاژنزی شناسایی شده در سازند فهلیان عبارتند از انحلال، میکرایتی شدن، تراکم، دولومیتی شدن، سیلیسی شدن، پیریتی شدن، سیمانی شدن و شکستگی که در طی مراحل مختلف دیاژنز دریایی، متئوریک و دفنی ایجاد شده اند. به طور کلی محیط رسوبی تاثیر مستقیم و چندانی بر روی خصوصیات مخزنی سازند فهلیان در چاه A نداشته است و اغلب فرایندهای دیاژنزی نظیر تراکم مکانیکی و سیمانی شدن نیز سبب کاهش ویژگی های مخزنی این سازند شده اند. بنابراین چاه مورد مطالعه از شرایط مخزنی مطلوبی برخوردار نیست. فرایندهای دیاژنزی نظیر دولومیتی شدن، استیلولیتی شدن، شکستگی های ریز و سیمان نسل اول هم ضخامت اطراف دانه ها به طور محدود نقش موثری را در افزایش کیفیت مخزنی این سازند ایفا نموده اند. بر اساس اطلاعات حاصل از نگار های چاه پیمایی نوترون، چگالی و زمان گذر صوت در کمربندهای رخساره ای شناسایی شده، مقادیر این نگارها موید بالاتر بودن کیفیت مخزنی در زیرمحیط های رمپ میانی و لاگون از سایر زیرمحیط ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1851338 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!