بررسی تاثیر رایحه درمانی عصاره گل سرخ بر درد مزمن اسکلتی عضلانی سالمندان کانون های بازنشستگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
یکی از عمده ترین مشکلات سلامتی دوران سالمندی، دردهای مزمن است. یکی از روش های کاهش دردهای این دوران رایحه درمانی است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر استنشاق عصاره گل سرخ بر درد مزمن اسکلتی عضلانی سالمندان است.
مواد و روش ها
این پژوهش نوعی مطالعه کارآزمایی بالینی است. نمونه گیری به روش در دسترس با تخصیص تصادفی روی 60 سالمند مبتلا به درد مزمن اسکلتی عضلانی عضو کانون های بازنشستگی شهر سبزوار در سال 1395 انجام شد. سالمندان به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله (31 نفر) و کنترل (29 نفر) تقسیم شدند. درد با پرسش نامه درد مک گیل که پرسش نامه ای روا و پایا در مطالعات دیگر بوده است، قبل از مداخله به صورت مصاحبه و هفته ای یک بار در روز پنج شنبه حین مداخله به صورت تلفنی در دو گروه اندازه گیری شد. در گروه مداخله، استنشاق عصاره گل سرخ با دستمال کتانی آغشته به سه قطره عصاره از ساعت 9 شب تا 6 صبح در فاصله 25 سانتی متری، یک نوبت در شبانه روز به مدت سه هفته انجام شد. در گروه کنترل روغن بادام شیرین با روش مشابه به کار برده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و با سطح معناداری 50/0P≤ تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد استنشاق عصاره گل سرخ بر بعد حسی و عاطفی درد در زنان و مردان تاثیرگذار نبود. این در حالی است که استنشاق عصاره گل سرخ بر بعد حسی در مقایسه بین زنان و مردان تفاوت آماری معنادار دارد (P≤0/05)؛ اما بر بعد عاطفی بین زنان و مردان تفاوتی ندارد.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد استفاده از رایحه درمانی عصاره گل سرخ باعث کاهش بعد حسی دردهای اسکلتی عضلانی بین زنان و مردان می شود؛ اگرچه انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری است. یافته های حاصل از این پژوهش می تواند برای محققان، مسئولان و متولیان در برنامه ریزی و مدیریت موثر درد مزمن سودمند باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
250 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p1851593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!