ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسش نامه نیازسنجی کمبرول در سالمندان ایرانی مبتلا به اختلال روان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
ارزیابی و شناخت نیازهای برآورده شده و نشده سالمندان و برطرف کردن نیازهای برآورده نشده آن ها می تواند کیفیت زندگی سالمندان را افزایش دهد. برای استفاده از هر ابزار اندازه گیری اعتبار و پایایی آن ضروری است. این مطالعه با هدف بررسی تکرارپذیری در دفعات آزمون، اعتبار سازه و اعتبار معیار نسخه فارسی پرسش نامه نیازسنجی کمبرول در سالمندان ایرانی مبتلا به آسیب سلامت روان و مراقبان آن ها انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است که در سال 1394 روی 123 سالمند (61 نفر مرد و 62 نفر زن) مبتلا به آسیب سلامت روان (نمونه گیری آسان) با میانگین سنی (9/24)72 سال و 41 نفر از مراقبان غیررسمی آن ها انجام شد. تکرارپذیری در دفعات آزمون با انجام دو بار مصاحبه به فاصله حدودا دو هفته و اعتبار معیار با سنجش همبستگی بین نمرات پرسش نامه کمبرول با پرسش نامه های 36 سوالی کیفیت زندگی، شاه مقیاس شاخص بارتل و پرسش نامه 12 سوالی بررسی سلامت عمومی بررسی شد. اعتبار سازه با تشکیل ماتریس همبستگی بین همه دو بخش پرسش نامه بررسی شد. تحلیل آماری داده ها با استفاد از نرم افزارSPSS19 انجام شد.
یافته ها
نتایج ضریب توافق کاپا در بررسی تکرارپذیری سالمندان (0/1-48/00)، مراقبان غیررسمی آن ها (0/1-65/00) و ضریب همبستگی درون طبقه ای در سالمندان 951/0 و مراقبان غیررسمی آن ها 970/0 در سطح معنی داری 05/0 به دست آمد. در بررسی اعتبار معیار هم زمان، همبستگی اسپیرمن بین نمره کل کمبرول با نمره کامل پرسش نامه کیفیت زندگی (790/0-) و شاه مقیاس شاخص بارتل (788/0-) و همبستگی متوسط بین نمره نیازهای برآورده نشده کمبرول با نمره کامل پرسش نامه کیفیت زندگی (474/0-) و همچنین همبستگی زیاد بین نمره بخش استرس روانی مراقبان کمبرول با نمره کامل پرسش نامه بررسی سلامت عمومی (875/0) به دست آمد. نتایج اعتبار، سازه خوب پرسش نامه را نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج تکرارپذیری در دفعات آزمون، اعتبار سازه و اعتبار معیار هم زمان خوب نسخه فارسی پرسش نامه کمبرول را نشان داد. پیشنهاد می شود در مطالعات دیگری نیز ویژگی های روان سنجی پرسش نامه کمبرول ارزیابی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
168 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p1851602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!