معرفی فلور، شکل زیستی و پراکنش جغرافیایی گیاهان مراتع کوه های اورین خوی در آذربایجان غربی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
رویشگاه های مرتعی کو ه های اورین خوی از نظر اقلیم، خاک، پست یوبلندی، و پوشش گیاهی معرف سطح وسیعی از روی شهای کوهستانی در شمال غرب کشور است. به همین منظور در سا لهای 92 – 91 ، گونه های گیاهی از سطح منطقه جمع آوری و با استفاده از منابع گیا هشناسی موجود شناسایی شد. شکل زیستی آنها براساس رد ه بندی ران کیائر تعیین، و گونه های نادر و در معرض انقراض نیز بر اساس معیارهای انجمن حفاظت از ذخایر ژنتیکی مشخص گردید. همچونین، پراکنش جغرافیایی آنها نیز بر اساس تقسی مبندی ناحی ه های رویشی تعیین گردید. نتایج نشان داد که 287 گونه از 52 تیره و 172 سرده از گیاهان آوندی در منطقه پراکندگی دارند. بزرگترین تیر هی گیاهی گل ستاره یی ها ) Asteraceae ( با 46 گونه، و بزرگترین جنس گون ) Astragalus ( از تیر هی بقولات ) Fabaceae ( با 19 گونه است. نمودار طیف زیستی گیاهان به روش را نکیائر نشان داد که هم یکریپتوفی تها با 47 درصد، فراوا نترین شک ل زیستی اند و درصد بالای آن ها نشان دهند ه ی اقلیم سرد و کوهستانی منطقه است. ژئوفی تها )کریپتوفی تها( 18 درصد، کاموفیتها 16 درصد، تروفیتها 15 درصد و فانروفیت ها با 4درصد در درجه ی بعدی فراوانی اند. چه لوهشت درصد از گونه ها به ناحیه ی رویشی ایرانو-تورانی تعلق دارند. پراکنش هفت درصد از فلور منطقه چند ناحیه ای، 5/ 22 درصد در ناحی هی رویشی ایرانو-تورانی و ارو-سیبری، 5/ 2درصد در ناحیه ی رویشی ایرانو-تورانی و مدیترانه یی، 7/ 0درصد در ناحیه ی رویشی ارو-سیبری و مدیترانه ای، 5/ 4درصد در ناحی هی رویشی ارو-سیبری، و 3/ 1درصد در ناحیه ی رویشی مدیترانه یی است. از میان گونه های تشخیص داده شده 5/ 2درصد جها نوطنی و 11 درصد بومی انحصاری ایران اند. همچنین، براساس معیارهای انجمن حفاظت از ذخایر ژنتیکی، 14 گون هی گیاهی نادر و در معرض انقراض اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1852555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!