بررسی اثر هیالورونیک اسید بر رفتار سلول های فیبروبلاستی پوست کشت داده شده بر داربست کیتوسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
مهندسی بافت روش جدیدی برای جایگزینی اجزاء بافت تخریب شده توسط پلیمرهای زیست تخریب پذیر می باشد که به صورت داربستی سه یعدی برای رشد و تکثیر سلول ها ی بنیادی تهیه می گردد. به این منظور در این مطالعه ازداربست کیتوسان استفاده شد تا در حضور هیالورونیک اسید، میزان مهاجرت و تکثیر سلول های فیبروبلاست مورد ارزیابی قرار گیرد.
مواد و روش ها
در این مطالعه از کیتوسان داربستی جهت رشد سلول های فیبروبلاست تهیه شد. سپس جهت مطالعات بعدی داربست های تولید شده به گروه های زیر تقسیم بندی شدند:گروه1: داربست کیتوسان با هیالورونیک اسید
گروه 2: داربست کیتوسان بدون هیالورونیک اسید
گروه 3(کنترل1): سلول فیبروبلاست با هیالورونیک اسید
گروه 4 کنترل2): سلول فیبروبلاست بدون هیالورونیک اسید
پوست ختنه گاه انسان تهیه و سلول فیبروبلاست موجود در لایه ی درم آن پس از مراحل جداسازی سانتریفیوژ شدند و سلول ها به همراه محیط کشت DMEM به فلاسک های کشت منتقل ودر انکوباتور CO2 دار نگهداری شدند . پس از چند بار پاساژسلولی ، ده هزارسلول در چاهک های 96 خانه ای حاوی محیط کشت DMEM منتقل و با استفاده از روش MTT و رنگ آمیزی DAPI مهاجرت و نفوذ سلول های فیبروبلاست بر روی داربست کیتوسان بررسی گردیدند. نتایح بدست آمده پس از بررسی یکنواختی داده ها با کمک نرم افزار آماری SPSS و آزمون ANOVA و تست تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان می دهدکه میانگین بقاء در داربست کیتوسان بدون هیالورونیک اسید در 24 ساعت در مقایسه با گروه های کنترل با و بدون هیالورونیک اسید و گروه کیتوسان با هیالورونیک اسید افزایش آماری معنی دار نشان می دهد (P<0.05 ). میانگین بقاء در گروه کنترل بدون هیالورونیک اسید در 48 ساعت در مقایسه با گروه داربست کیتوسان با و بدون هیالورونیک اسید وگروه کنترل با هیالورونیک اسید افزایش آماری معنی دار نشان می دهد (P<0.05 ). میانگین بقاء در داربست کیتوسان با و بدون هیالورونیک اسید در 72 ساعت در مقایسه با گروه های کنترل با و بدون هیالورونیک اسید از نظر آماری معنی دار نمی باشد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که داربست کیتوسان با توجه به خاصیت هیدروفیل بودن ، زیست سازگاری بهتری با سلول های فیبروبلاست نشان می دهد که احتمالا کیتوسان می تواند در ساختارهای که به صورت سنتزی جهت ترمیم نواحی آسیب دیده پوست تهیه می شود نقش مناسب و تکمیل کننده داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1853152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!