بررسی رابطه تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی در کارکنان شاغل در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
وجود نیروی انسانی متعهد در هر سازمانی منجر به بهبود عملکرد آن و تحقق اهداف فردی و سازمانی می شود. به خصوص سازمان های امدادی که با جان مردم سروکار دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی کارکنان مرکز فوریت های پزشکی گیلان صورت پذیرفته است.
روش بررسی
مطالعه حاضر به صورت مقطعی تحلیلی در سال 1395 در بین کارکنان مرکز فوریت های پزشکی گیلان صورت پذیرفته است. جامعه آماری 425 نفر از کارکنان شاغل در این مرکز می باشدکه 201 نفر با فرمول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش نامه فرسودگی شغلی مسلچ و تعهد سازمانی آلن مایر استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی تحلیلی در سطوح 0/05 و توسط نرم افزارspss استفاده شده است.
یافته ها
بر اساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که تعهد هنجاری با (0/619±4) بالاترین میانگین و تعهد عاطفی با (0/678±3/02) پایین ترین میانگین را بین ابعاد تعهد سازمانی دارا بوده است. هم چنین بین ابعاد تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی اختلاف میانگین در حد متوسط بوده است ( 0/63±3) و اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشده است.
نتیجه گیری
بالا بردن تعهد سازمانی نشانگر پذیرش اهداف و ارزش های سازمانی از طرف کارکنان بوده و کارکنان متعهد عملکرد شغلی بهتری در سازمان دارند و میزان فرسودگی شغلی نیز در آن ها کمتر رخ می دهد. بنابراین لازم است مدیران و مسولین برای بالابردن میزان آن بکوشند و آن را جزء برنامه های خود قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1853786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!