بررسی اصابت گلوله منجر به فوت ارجاعی به سالن تشریح کهریزک پزشکی قانونی تهران از سال 1389 تا 1393

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به این که آمار پلیس آگاهی حاکی از آن است که قتل با سلاح گرم و به طور عام دسترسی به سلاح گرم در کشور بیش از پیش شده است، بررسی اصابت گلوله منجر به فوت می تواند اطلاعات مهم و ارزشمندی در مورد تغییر الگوهای استفاده از سلاح گرم، گروه های سنی و جنسی درگیر را در اختیار بگذارد از این رو هدف تحقیق حاضر بررسی اصابت گلوله منجر به فوت سالن تشریح کهریزک پزشکی قانونی تهران از سال 1389 تا 1393 می باشد.
روش کار
مطالعه حاضر به لحاظ اهداف، کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری داده ها، سرشماری و به لحاظ شیوه تجزیه و تحلیل، به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد و 220 مورد مرگ در اثر اصابت گلوله در سالن تشریح پزشکی قانونی طی یک دوره پنج ساله بررسی شدند. تجزیه و تحلیل آماری داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 18 و آزمون کای اسکوئر انجام شد.
یافته ها
95.9 درصد اجساد نمونه مرد و 4.1 درصد نیز زن بوده اند. میانگین سنی متوفیان 31.5 سال بود. در 41.4 درصد موارد آسیب دیدگی بر اثر اصابت گلوله، ارگان آسیب دیده مغز بوده است و در 47.3 درصد موارد محل اصابت گلوله سر گزارش شده است. 23.3 درصد موارد فوت بر اثر اصابت گلوله، خودکشی و 31.1 درصد دیگرکشی،20.1 درصد موارد فوت به صورت اتفاقی و 25.6 درصد در اثر درگیری با پلیس بود. در 60.5 درصد موارد، شلیک با استفاده از اسلحه کمری انجام شده است. 47.1 درصد خودکشی ها در منزل، 41.3 درصد دیگر کشی ها در خیابان، 48.8 درصد اصابت اتفاقی گلوله در اردوگاه های نظامی و 90.6 درصد فوت ناشی از اصابت گلوله در درگیری با پلیس در خیابان رخ داده است.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر بر وجود رابطه بین در دسترس بودن اسلحه و نرخ خودکشی تاکید می نماید علاوه بر آن، بسیاری از موارد اصابت گلوله منجر به فوت به صورت اتفاقی در اردوگاه های نظامی و توسط سربازان رخ می دهد که با انجام مداخلات، قابل پیشگیری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1853794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!