تحقیقی پیرامون قوه ی اعطاء حد در ادراکات اعتباری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نظریه ی ادراکات اعتباری در طول چند دهه ی گذشته از سوی برخی شارحان، منتقدان و محققان از زوایای مختلف موردمطالعه قرارگرفته که البته بازهم جای پژوهش های دیگر در این خصوص خالی است. نوشتار حاضر به دنبال طرح این مسئله و یافتن جواب آن است که علامه طباطبایی (ره) بر اساس تعریفی که از اعتباریات داده؛ نسبت به دخالت و تاثیر قوه ی واهمه در شکل گیری اعتباریات تاکید داشته و همین طور در رساله ها و کتاب های خویش نسبت به نقش قوه ی خیال در عمل اعتبار سازی تصریح کرده. این پژوهش بر اساس کتب و آراء اندیشمندان مختلف خصوصا علامه طباطبایی به دنبال تبیین جایگاه هستی شناسانه و معرفت شناسانه ی این دو نیرو و همچنین تعیین نقش آن دو یا یکی از آن دو در اعطای حکم یک شیء به شی ء دیگر است. یافته های این تحقیق را بدین صورت می توان بیان نمود:
1- تکلیف جایگاه و کارکرد دونیروی واهمه و خیال به صورت روشن در آثار علامه مشخص نشده است. 2- اگر به سیر اعتبار سازی ذهن انسان توجه شود علاوه از نقش قوای دیگر، نقش پیشین عقل در این زمینه غیرقابل انکار است. 3- اگرچه اموری مانند استعاره و مجاز، از اهم منابع الهام بخش علامه طباطبایی (ره) در نظریه اعتباریات است ولی این موضوعات در عین مشابهت با اعتباریات، تفاوت های جوهری نیز با آن ها دارند. 4- از مجموع این مطالب می توان تعریفی از اندیشه های اعتباری ارائه کرد که به نظر این نویسنده کامل تر از تعاریف موجود در آثار علامه و سایر محققان است. (دو مورد اخیر به صورت پراکنده و غیر صریح در برخی از نوشته ها نیز آمده است)
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1854041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!