بررسی خلاهای قانونی در خصوص انجام مراسمات مذهبی

چکیده:
دین و مذهب نقش مهم و گسترده ای در زندگی ابنای بشر در طول تاریخ ایفاء نموده است. تا جایی که جامعه شناسان معتقدند: در طول تاریخ جامعه بدون دین اساسا وجود نداشته است. البته در این جا منظور دین به معنای حداقلی آن می باشد. (دین، قدرت، جامعه، ماکس وبر، نشر، مرکز 1374، چاپ اول تهران) نقش حیاتی عامل دین در نقش دادن به سنت های جامعه هرگز قابل انکار نیست به طوری که شاهدیم عرف و سنن بسیاری از جوامع کنونی تا حد فراوانی متاثر از مذهب و اعتقادات دینی آن جوامع است. و چون عرف در فلسفه حقوق منبع ثانی تلقی می گردد، اهمیت این مبحث دو چندان به نظر می رسد.
کشور ایران هم از دیرباز زادگاه ادیان و مذاهب گوناگون بوده است. مردم ایران پیش از اسلام هم هرگز چون برخی ممالک باستانی نظیر مصر و بین النهرین بت پرستی ننمودند و از راه یکتاپرستی منحرف نگشتند. پس از انقلاب اسلامی لزوم تدوین قوانین بر اساس شریعت اسلامی و دین بیش از پیش مورد توجه قانون گذار قرار گرفت اما درباره تصویب قوانین در خصوص نفس دین نظیر اعمال و مناسک دین غفلت صورت گرفت. به طوری که امروزه خلا وجود یک قانون جامع در این زمینه بسیار محسوس است. در این پژوهش پرسش اصلی این است که آیا اساسا تصویب یک قانون درباره اعمال و مناسب مذهبی از دیدگاه تئوریک و فنی ممکن است؟ و اگر رواست چه نکاتی و مسائلی باید در آن مورد توجه قرار گیرد. سپس به سابقه این نوع قانون گذاری در دیگر کشورها با نگاهی تطبیقی خواهیم پرداخت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1855032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!