حمایت از بیماران در پرتو مبانی جرم انگاری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حمایت از کلیه افراد اجتماع یکی از مهم ترین تکالیف دولت ها است. با این حال، برخی از گروه ها، از جمله بیماران، به دلیل ویژگی های آسیب پذیری که دارند، نیازمند توجه ویژه هستند. دولت ها جهت انجام این تکلیف از ابزارهای مختلفی بهره می برند. استفاده از حربه کیفر و جرم انگاری رفتارهایی که مانع انجام این تکلیف بوده و یا ناقض حقوق افراد است، از مهم ترین ابزارها است. با توجه به خلاف اصل بودن جرم انگاری، باید از آن در موارد محدود و تنها به عنوان آخرین ابزار استفاده کرد و موارد استفاده نیز نیازمند توجیه است. از این رو، اصول و مبانی مختلفی در راستای توجیه آن مطرح شده است. اصل آسیب، پدرسالاری قانونی، اخلاق گرایی و کمال گرایی قانونی مهم ترین این اصول هستند. تدقیق در قوانین کیفری ایران نشان می دهد که می توان ردپای هر یک از این اصول را در جرم انگاری رفتارهای مجرمانه مختلف مشاهده نمود. این امر در خصوص جرم انگاری هایی که در راستای حمایت از بیماران صورت گرفته نیز، صدق می کند. یافته های این مقاله نشان می دهد که اصل آسیب بیشترین تاثیر را در قانونگذاری کیفری ایران در حمایت از بیماران داشته است. همچنین مصادیقی از جرم انگاری در راستای حمایت از بیماران در چارچوب اصول اخلاق گرایی قانونی و کمال گرایی قانونی یافت گردید. در مقابل، عناوین مجرمانه که بر اساس اصل پدرسالای قانونی وضع شده باشد، مشاهده نگردید. این مقاله در تلاش است با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، ضمن بیان اصول و مبانی جرم انگاری، قوانینی که بر مبنای این اصول و در راستای حمایت از بیماران وضع شده اند را از مجوعه قوانین کیفری استخراج و تحلیل و بررسی نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1855544 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!