بررسی اشاعه ترک در نانوبلور آهن- نیتروژن به روش شبیه سازی دینامیک مولکولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در سال های اخیر فولادهای نیتروژن دار به دلیل داشتن خواص خوبی از استحکام و انعطاف پذیری مورد توجه محققان و متخصصان صنعتی قرار گرفته است. شناسایی خواص مکانیکی فولادهای نیتروژن دار به منظور استفاده از این آلیاژها با قابلیت اطمینان بالا در تجهیزات مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان توانایی مقاومت ماده در برابر اشاعه ترک، از پارامترهای مهم به شمار می رود. هدف از این پژوهش، شبیه سازی اشاعه ترک در نانوبلور آلیاژی آهن- نیتروژن می باشد. امروزه علوم نانو و شبیه سازی های رایانه ای در مقیاس مولکولی، به یکی از پرطرفدارترین موضوع های مورد مطالعه در دنیا مبدل شده است. یکی از روش های عددی در ابعاد نانومتری، روش شبیه سازی دینامیک مولکولی است که معین ترین روش حل سیستم های مولکولی از بین روش های موجود است. در تحقیق حاضر، سیستم بلوری آهن- نیتروژن با اعمال تابع پتانسیل تصحیح شده اتم محاط شده (MEAM) و پارامترهای مربوط به آلیاژ آهن- نیتروژن شبیه سازی می شود. ریزساختار و هم چنین مسیر رشد ترک در نانوبلور مورد مطالعه، تحت بارگذاری کششی با مقدار سرعت 0.8 Å /ps در دمای 300K مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که با افزایش کرنش و در نتیجه ایجاد تنش در نمونه ها، تغییر شکل پلاستیک از نوک ترک به دلیل ایجاد تمرکز تنش در آن شروع می گردد. با افزایش بیشتر تنش حفره هایی در ساختار جوانه زده و به سمت ناحیه پیشروی رشد ترک اولیه اشاعه پیدا می کند. سرعت رشد ترک با افزایش طول ترک افزایش می یابد مقادیر تنش در هر سه جهت بلوری ابتدا دارای رفتار غیرخطی و سپس رفتار خطی می باشند که ناشی از تغییر جهت رشد ترک در طول زمان شبیه سازی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1856115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!