بررسی فراسنجه های خونی و هورمن های تیروئیدی بره های آمیخته رومانف مغانی تحت اثر تزریق بولدنون آندسیلینات و سطح پروتئین جیره غذایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بولدنون آندسیلینات یک استروئید آنابولیک است که باعث تحریک تولید پروتئین، کاهش نیازهای غذایی و افزایش بازده خوراک می شود. از طرفی، سطح بالای پروتئین جیره باعث افزایش فراهمی پروتئین و اسید های آمینه در بدن می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثرات تزریق بولدنون آندسیلینات و سطح پروتئین جیره غذایی بر روی فراسنجه های خونی و هورمون های تیروئیدی بره های نر آمیخته رومانف-مغانی است.
این پژوهش با استفاده از 2 0 راس بره نر رومانف-مغانی در قالب طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل (2×2) با 4 گروه آزمایشی و 5 تکرار (بره) در هر گروه انجام شد. عوامل اصلی در این پژوهش اثر تزریق بولدنون آندسیلینات (عدم تزریق یا تزریق 5/0 میلی گرم بولدنون به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) و سطح پروتئین جیره غذایی (12 یا 16 درصد ماده خشک) در طی مدت 7 5 روز بود. خون گیری نیز به صورت ماهانه طی 2 مرحله از تمامی بره ها 3 ساعت پس از مصرف خوراک از رگ گردنی، به عمل آمد. متابولیت های خونی شامل آلبومین، پروتئین کل، کلسترول، تری گلیسیرید، نیتروژن اوره ای خون، گلوکز و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) با استفاده از کیت های آزمایشگاهی (شرکت پارس آزمون، ایران) به روش اسپکتروفتومتری و هورمون های تیروئیدی شامل تری یدو تیروزین و تیروکسین (پیشتاز طب ایران) با استفاده از دستگاه الیزا (Awareness، USA) اندازه گیری شد.
نتایج نشان داد که غلظت نیتروژن اوره ای خون در ماه اول (تزریق هورمون) تحت تاثیر عامل هورمون قرار گرفت و تزریق هورمون باعث کاهش معنی داری در غلظت نیتروژن اوره ای خون شد. غلظت پروتئین خون در پایان ماه اول (تزریق هورمون) به طور معنی داری افزایش یافت و در ماه دوم با قطع تزریق هورمون این اثر از بین رفت (05/0< P). هم چنین میزان پروتئین کل سرم خون تحت تاثیر اثر متقابل هورمون با پروتئین قرار گرفت (05/0< P). میزان تری گلیسیرید و کلسترول به طور معنی داری با تزریق هورمون در ماه اول تغییر کرد (05/0< P). عامل پروتئین اثر معنی داری بر غلظت گلوکز خون داشت. بر اساس آزمایشات انجام شده تزریق بولدنون و سطوح پروتئین اثر معنی داری بر روی غلظت تری یدوتیروزین (T3) و تیروکسین (T4) خون نداشت. نسبت غلظت T3 به T4 تحت تاثیر عوامل آزمایشی قرار نگرفت (05/0
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1856643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!
علمی مصوب

نشریه پلاسما و نشانگرهای زیستی

Journal of Plasma and Biomarkers

فصلنامه علوم پایه
ISSN: 1735-9880

تا شماره 63 با نام «نشریه فیزیولوژی و تکوین جانوری» منتشر شده است.

صاحب امتیاز:
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
مدیر مسئول:
دکتر مهدی رهنما
سردبیر:
دکتر بهروز ابطحی
تلفن نشریه: ۰۲۴-۳۳۴۶۵۸۹۰
سامانه نویسندگان
  • فتحی آچاچلویی، بهرام
    نویسنده (3)
    فتحی آچاچلویی، بهرام
    استاد تمام علوم و صنایع غذایی- دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی
  • سیف دواتی، جمال
    نویسنده (4)
    سیف دواتی، جمال
    دانشیار علوم دامی تغذیه نشخوارکنندگان، دانشگاه محقق اردبیلی
اطلاعات نویسنده(گان) توسط ایشان ثبت و تکمیل شده‌است. برای مشاهده مشخصات و فهرست همه مطالب، صفحه رزومه را ببینید.