استفاده از مدل RVA در تبیین رژیم اکولوژیکی رودخانه ها به منظور تعیین جریان زیست محیطی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در بسیاری از کشورها منجمله کشورهای در حال توسعه،به علت کمبود داده و همچنین هزینه زیاد مطالعات زیست محیطی،روش های هیدرولوژیکی ساده ای نظیر تنانت و Q95برای تعیین حق آبه رودخانه ها از اولویت برخوردار هستند در این تحقیق روش RVA، با این فرض که از سادگی روش های هیدرولوژیکی برخوردار است و در عین حال می تواند نتیجه ای نزدیک به روش های شبیه ساز زیستگاه بدست دهد، مورد آزمون قرار گرفت. در این مطالعه دقت و توانایی روش های هیدرولوژیکی مزبور برای سازگاری با محیط زیست رودخانه مورد بررسی قرار گرفت. به منظور نمایش مشکلات تامین داده و اجرای مدلهای شبیه ساز زیستگاه از مدلRiver2D استفاده به عمل آمد و تفاوت نتایج حاصل از رژیم اکولوژیکی پیشنهادی این مدل برای رودخانه مورد مطالعه ا با نتایج دو روش هیدرولوژیکی یاد شده ارزیابی گردید. در مطالعه موردی انجام شده علاوه بر نمایش وضعیت رودخانه در صورت اعمال روش های تنانت و Q95، جریان اکولوژیکی حاصل از مدل River2Dدر مقیاس ماهانه دربین دو محدوده بالا و پایین روش RVAبدست آمد. در بررسی آماری دبی های ماهانه رودخانه مورد مطالعه این نتیجه نیز بدست آمد کهبرای داده های دارای چولگی بهتر است از میانه جریان ماهانه تاریخی به جای میانگین استفاده به عمل آورد. در نهایت این نتیجه گیریبه عمل آمد که دبیحاصل از River2D در رودخانه در همه ماه ها قابل تامین نمی باشد، در حالی که روش RVAجریان زیست محیطی حداقلیبدست می دهد که می تواند تمام معیارهای مورد انتظار را برای حفظ محیط زیست در رودخانه را ارضا نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 241
لینک کوتاه:
magiran.com/p1856732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!