مدل سازی چهره با استفاده از میانگین گیری بر پایه دگردیسی تصویر و تجزیه مرتبه پایین

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در نظارت ویدئویی، زاویه دید چهره نسبت به دوربین (انسداد زاویه ای) توانایی سیستم در شناسایی چهره را محدود می سازد. در این مقاله روشی برای رفع انسداد زاوی های در تصاویر چهره پیشنهاد می شود که مبتنی بر دگردیسی تصویر بوده و با دریافت تعدادی تصویر زاویه دار از چهره یک شخص، تصویری از روبه رو مدل می سازد. روش پیشنهادی با تکنیک هایی از قبیل انتقال مکانی پیکسل های تصاویر ورودی با استفاده از توابع انتقال، درونیابی خطی و میانگین گیری از شدت روشنایی آنها، مدل چهره از روبه رو را بدست می آورد. برای بهبود تصویر مدل، روش پیشنهادی بر روی تصاویر ورودی واگرا (تصاویر چهره دارای زاویه قرینه نسبت به هم) ، اعمال می شود. سپس تصاویر مدل شده، با تجزیه مرتبه پایین، نسبت به هم تراز می شوند. شبکه عصبی تابع پایه شعاعی به عنوان تابع انتقال برای این روش در نظر گرفته شده است. از مزایای این روش عدم نیاز به اطلاعات عمق در تصویر، کالیبره بودن تصاویر و اطلاعات زاویه چهره است که معمولا در مدل سازی سه بعدی استفاده می شود. عملکرد الگوریتم روی تصاویر پایگاه دادهPRIMAمورد بررسی قرار گرفته است. با فرض اینکه تصاویر چهره تنها دارای انسداد زاویه ای باشند، نتایج آزمایشات نشان می دهد که روش پیشنهادی با دقت مناسبی تصویر نمای روبه‏روی چهره را مدل سازی می‏نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1856912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!