ارزیابی نقشه حساسیت نسبت به فرسایش بر اساس روش تصمیم گیری درختی (مطالعه موردی: حوضه آبریز سمنان)

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه، فرسایش خاک به یکی از بزرگ ترین معضل های کشور به ویژه در نواحی خشک و نیمه خشک از جمله سمنان تبدیل شده است. روش های مطالعه و ارزیابی متنوعی برای محاسبه فرسایش خاک و مقابله با آن وجود دارند و بکارگیری روشی سریع و مقرون به صرفه برای ارزیابی مناطق مستعد به فرسایش به منظور توصیف و پایش فرایند کنترل فرسایش ضروری و حیاتی است. در مطالعه حاضر، یکی از روش های سنجش از دور برای توصیف شیوه توزیع تعدادی از عوامل موثر در کنترل فرسایش در حوضه آبریز سمنان استفاده شده است. این حوضه آبریز در شمال دشت کویر و دامنه های جنوبی رشته کوه های البرز قرار دارد و به علت شرایط آب و هوایی، فرایند فرسایش جزو مسائل مهم محیط طبیعی آن است. توپوگرافی، کاربری اراضی، تراکم پوشش گیاهی، ویژگی های خاک و داده های موثر آب و هوایی برای مشخص کردن حساسیت نسبت به فرسایش و تهیه نقشه پایه اقدام های حفاظت آب و خاک استفاده شدند. روش تصمیم گیری درختی برای جمع کردن و ترکیب وزن شاخص های کنترل فرسایش استفاده شد. وزن های اختصاص یافته به هر یک از واحدهای فضایی، میزان حساسیت به فرسایش را بیان می کند. سه نقشه از سه ترکیب متفاوت عوامل کنترلی فرسایش در منطقه مطالعه شده استخراج شدند و برای بهینه کردن ارزیابی کیفی حساسیت نسبت به، هر یک از ترکیبات ایجاد شده بسته به توزیع شاخص های دربرگیرنده فرایند فرسایشی بحث و ارزیابی شدند. در این منطقه، حساسیت نسبت به فرسایش خاک به طور عمده با پوشش گیاهی مرتبط است و پیش بینی می شود بخش هی جنوبی و جنوب شرقی منطقه به علت فقر پوشش گیاهی با افزایش میزان فرسایش همراه شوند. مساحت کلاس حساسیت زیاد فرسایش در هر سه نقشه الگوسازی شده بیش از 75 درصد و برای داده های مشاهده ای نیز این مساحت در هر سه نقشه بیش از 71 درصد است. نتایج ارزیابی نشان می دهند در هر سه نقشه، همبستگی بیش از 99 درصد بین داده های حاصل از الگوسازی و داده های آزمون وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1856974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!