فراوانی بیماری سلیاک در کودکان مبتلا به دیابت نوع یک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
همراهی سلیاک و دیابت با عوارض متعدد در کودکان همراه است و در صورت عدم تشخیص بموقع در کودکان دیابتی عوارض ناشی از سلیاک شامل اختلالات گوارشی، کاهش اشتها و آسیب ناشی از هایپوپروتئینمی و از همه مهمتر اختلال رشد بروز می کند. این مطالعه با هدف مقایسه فراوانی سلیاک در کودکان دیابتی زیر 15 سال با گروه شاهد مراجعه کننده به کلینیک های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد شاهدی، با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 42 بیمار دیابتی در گروه مورد و 43 کودک غیردیابتی که به دلیل مشکلات گوارشی مراجعه کرده بودند، در گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. از کلیه بیماران شرح حال، معاینه فیزیکی و آزمایشات سرولوژی لازم بعمل آمد و در صورت مثبت بودن تست های سرولوژی شامل tTGA-IgA و tTGA-IgG بیوپسی از روده انجام گردید. داده ها با نرم افزار 16SPSSv و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های t، کای دو و مان ویتنی تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین tTGA-IgA ، tTGA-IgG و IgA کل در سرم خون گروه مورد بطور معنی داری بیشتر از میانگین آن در گروه شاهد بود (05/0p<). اختلاف معنی داری بین دو گروه شاهد و مورد از نظر وزن گیری وجود داشت (017/0p=). فراوانی سلیاک در کودکان دیابتی 6 نفر (15%) برآورد گردید که این اختلاف فراوانی از نظر آماری بین دو گروه معنادار بود (02/0p=).
نتیجه گیری
در این مطالعه فراوانی سلیاک در کودکان دیابتی بیشتر از کودکان غیر دیابتی بود؛ لذا در منطقه مورد مطالعه انجام غربالگری روتین برای بیماری سلیاک در کاهش اختلالات و عوارض احتمالی در کودکان دیابتی کمک کننده می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1857186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!