تاثیر روش های مختلف خشک کردن (طبیعی و آون) بر زمان خشک کردن و برخی متابولیت های ثانویه گیاه دارویی بادرنجبویه (.Melissa officinalis L)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
بادرنجبویه گیاهی دارویی است که اسانس آن کاربرد فراوانی در صنایع دارویی، غذایی و بهداشتی داشته و همچنین دارای ترکیب اسید رزمارینیک می باشد، که امروزه بر علیه ویروس ایدز و درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. خشک کردن یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری محصولات کشاورزی بعد از برداشت می باشد، این فرآیند شامل حذف رطوبت با استفاده از عمل تبخیر تا حد رسیدن به یک آستانه خاص بوده تا بتوان محصول را برای مدت طولانی انبار کرد و فعالیت های آنزیمی، میکروارگانیسم ها و مخمرها را که در آن موجب فساد شده را متوقف نمود. در فرآیند خشک کردن با توجه به نوع مواد موثره (آلکالوئید، اسانس، فلاونوئید و...)، باید روش مناسبی را برای آن انتخاب نمود. علاوه بر تاثیر فرآیند خشک کردن بر مدت ماندگاری محصولات، نتایج برخی مطالعات نیز نشان داده است که روش مورد استفاده برای خشک کردن تاثیر بسزایی بر عملکرد و محتوی متابولیت های ثانویه گیاهان دارویی دارد.
مواد و روش ها
به منظور بررسی تاثیر روش های مختلف خشک کردن بر زمان خشک کردن و برخی متابولیت های ثانویه گیاه دارویی بادرنجبویه، آزمایشی به صورت طرح بلو کهای کامل تصادفی در سه تکرار به اجرا درآمد. که شامل خشک کردن در دماهای مختلف در آون (30،35،40،45،50،55،60درجه سانتی گراد) و روش طبیعی (خشک کردن در سایه، آفتاب و اتاق) مورد مقایسه قرار گرفتند. در روش های مختلف، خشک کردن نمونه ها تا زمانی که وزن آن ها به محتوای رطوبتی 0.1 بر پایه وزن خشک (یا 10 درصد بر پایه وزن تر) برسد، ادامه داشت. از نمونه های خشک شده جهت استخراج اسانس (درصد اسانس) و عصاره متانولی جهت اندازه گیری برخی متابولیت های ثانویه شامل میزان فنل کل، مقدار اسید رزمارینیک و فعالیت آنتی اکسیدانی استفاده گردید. اسانس از نمونه های خشک شده به روش تقطیر با آب و محتوای اسید رزمارینیک توسط دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)، فعالیت آنتی اکسیدانتی توسط DPPH و میزان فنل کل از روش فولین سیوکالتو استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد بیشترین درصد اسانس (0.38 درصد) و فعالیت آنتی اکسیدانتی (83.19درصد) در خشک کردن با آون 30 درجه سانتی گراد حاصل گردید. بیشترین فنل کل (58.77 میلی گرم بر گرم وزن خشک) با آون 40 درجه سانتی گراد و اسید رزمارینیک (39.78 میلی گرم بر گرم وزن خشک) با استفاده از روش خشک کردن در اتاق حاصل گردید. در دمای 60 درجه سانتی گراد آون کمترین مقدار درصد اسانس (0.22درصد)، فعالیت آنتی اکسیدانتی (20.58 درصد) و اسید رزمارینیک (0.26 میلی گرم بر گرم وزن خشک) حاصل شد. در روش های مختلف خشک کردن، با افزایش دمای آون (60 درجه سانتی گراد)، کاهش متابولیت های ثانویه و دماهای 40-30 درجه سانتی گراد باعث افزایش متابولیت های ثانویه اندازه گیری شده در بادرنجبویه گردید.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق اگر هدف از خشک کردن گیاه دارویی بادرنجبویه، بدست آوردن میزان بالای اسانس باشد، خشک کردن با آون در دمای 30 درجه سانتی گراد توصیه می گردد، ولی اگر هدف دستیابی به میزان بالای اسید رزمارینیک باشد، خشک کردن در اتاق و دماهای 45-40 درجه سانتی گراد آون توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1857574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!