بررسی رفتار نسخه نویسی دندان پزشکان استان خراسان رضوی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
برای تسریع روند درمان و بهبودی بیمار و جهت پیشگیری از عواقب نامطلوب پزشکی، دندان پزشکان باید از خطاهای نسخه نویسی آگاه باشند. مطالعه ی حاضر، با هدف بررسی رفتار نسخه نویسی و اشکالات رایج نسخه نویسی در نسخ دندان پزشکان استان خراسان رضوی انجام گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه، تعداد 1108 نسخه مربوط به سازمان های بیمه ی تامین اجتماعی و خدمات درمانی که از بهمن ماه 1394 تا خردادماه 1395 توسط دندان پزشکان استان خراسان رضوی تجویز شده بودند، بررسی شد. برای جمع آوری داده ها، لیستی مشتمل بر شکل دارو، نام دارو، دوز دارو، فاصله ی دوزها، روش تجویز، وجود تداخل دارویی بین اقلام دارویی در یک نسخه و تعداد اقلام هر نسخه تهیه شد. همچنین ناخوانا بودن نسخه، فقدان مهر، تاریخ یا امضای پزشک در لیست اشتباهات مربوط به آن نسخه ثبت شد. جهت آنالیز آماری از آزمون های دقیق فیشر و کای اسکوئر استفاده گردید.
یافته ها
بیشترین خطاها در نسخ مورد بررسی، مربوط به شکل ناصحیح دارو (17/3 درصد)، روش تجویز دارو (10/9 درصد) و دوز ناصحیح داروها (10/4 درصد) بود. میانگین اقلام تجویزی در هر نسخه، 2/36 قلم بود که در این میان آنتی بیوتیک ها (50/7 درصد) و سپس داروهای ضد درد و ضد التهاب (33/5 درصد) بیشترین داروی تجویزی توسط دندان پزشکان بودند.
نتیجه گیری
مطالعه ی حاضر، بیانگر عملکرد مناسب دندان پزشکان استان خراسان رضوی در مورد تعداد اقلام دارویی در هر نسخه بود، اما مقادیر تجویز آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد درد و ضد التهاب بسیار بالاتر از مقادیر تجویز شده در سایر مطالعات مشابه خارج کشور بود. با توجه به درصد بالای خطا در نسخ بررسی شده، پیشنهاد می شود در برنامه های درسی رشته ی دندان پزشکی و نیز در برنامه های مدون بازآموزی دندان پزشکان، بر اصول صحیح نسخه نویسی تاکید بیشتر گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
294
لینک کوتاه:
magiran.com/p1857579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!