جداسازی و ارزیابی فعالیت سیتوتوکسیک و آنتی اکسیدانی متابولیت های زیست فعال اکتینوباکتری های قابل کشت در رسوبات خلیج فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

غربالگری باکتری های مولد ترکیبات زیست فعال نخستین گام در برنامه اکتشاف دارو از این منابع می باشد. هدف از پژوهش حاضر دستیابی به اکتینوباکتری های مولد ترکیبات سیتوتوکسیک و آنتی اکسیدان از رسوبات خلیج فارس و ارائه فرایندی برای جداسازی انتخابی اکتینوباکتری های دریایی با به کارگیری ترکیبی از هفت تیمار و شش محیط کشت بود. در کل 396 جدایه اکتینوباکتری از 12 نمونه رسوب جداسازی شد. تیمار حرارت دادن و محیط کشت 6M به ترتیب با جداسازی 59/34% و 82/32% از جدایه های اکتینوباکتری بالاترین عملکرد را نشان دادند. نتایج شناسایی اولیه، حضور غالب جدایه های شبیه به Streptomyces را در تمام ایستگاه های موردبررسی نشان داد. بررسی الگوی پراکنش جدایه های Streptomyces فراوانی وابسته به عمق آن ها را در رسوبات تایید نمود. الگوی فعالیت آنتی اکسیدانی نشان داد 45/27% از متابولیت های استخراج شده در غلظت g/mlμ1250 قادر به مهار 90% رادیکال های آزاد DPPH بودند. میزان IC50 این متابولیت ها در محدودهg/ml μ 411 تا 670 متغیر بود. الگوی فعالیت سیتوتوکسیک نشان داد90/54% از جدایه ها دارای ≥ LC50 μg/ml1000 در مقابل لارو آرتمیا بودند. میزان LC50 متابولیت های تولید شده توسط 12 جدایه برتر در محدوده g/mlμ 3/236 تا 2/565 متغیر بود. نتایج به دست آمده حضور گسترده اکتینوباکتری های مولد ترکیبات آنتی اکسیدان و سیتوتوکسیک در رسوبات خلیج فارس را تایید نمود. همچنین جدایه های برتر می توانند به عنوان گزینه های مناسبی جهت ادامه مطالعات اکتشاف ترکیبات طبیعی مطرح گردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1857695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!