ارزیابی تاثیر نصب پمپ و مخزن بر کیفیت آب مصرفی داخل ساختمان و تاسیسات، در شبکه توزیع آب محدوده سه راه آذری شهر تهران(مطالعه موردی)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
وزارت نیروی کشور ایران در حال بررسی تنظیم مبحث 16 مقررات ملی ساختمان های شهری است که در آن همه ساختمان های مسکونی بیش از چهار طبقه با بیش از ده واحد آپارتمانی ملزم به داشتن مخزن ذخیره آب با گنجایش 12 ساعت مصرف آب می باشند. عملی شدن این مقررات در آینده ممکن است اثرات منفی در کیفیت شبکه آب اشامیدنی داشته باشد. در این پژوهش به ارزیابی تاثیر بهره برداری نادرست بر خرابی کنتور، تعمیرات اضافی در شبکه توزیع و کیفیت آب شرب مخازن ذخیره نصب شده در داخل ساختمان های بلند مرتبه پرداخته شد. برای تحقق بخشیدن به این پژوهش از روش مشاهده میدانی وضعیت سیستم پمپ و مخزن ساختمان استفاده شد. نمونه برداری و آنالیزهای کیفی بر اساس کتاب استاندارد متد 2005 صورت پذیرفت و بانک اطلاعاتی امور مشترکان و بهره برداری شرکت آب و فاضلاب به عنوان منبع آمار مورد استفاده قرار گرفت. آزمون های کیفی متداول بر روی 50 مخزن نشان داد که 10 درصد نمونه ها دارای بار باکتریایی هتروتروف کمتر از cfu/ml 500 و 8 درصد نمونه ها دارای آلودگی کل کلیفرم بود. کدورت بالاتر از NTU 1 در برخی مخازن مشاهده شد. این مقدار کدورت هر چند از نظر استاندارد قابل قبول است، اما به کنترل های جدی تری نیاز دارد. 82/4 درصد مشترکان اقدام به پمپاژ مستقیم کرده بودند که افزایش قابل توجهی در هزینه، خرابی کنتور و افت فشار را در پی داشته است. بررسی کیفیت میکربی مخازن ساختمان ها نشان می دهد که احتمال آلودگی میکربی در آب شرب مخازن ذخیره خانگی، خرابی کنتور و ایجاد تعمیرات اضافی شبکه آبرسانی به وسیله عوامل انسانی و محیطی وجود دارد. از این رو انجام بازدیدهای دوره ای و پیگیری های قانونی برای شرکت های آب و فاضلاب و ادارات بهداشت امری ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1858229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!