تاثیر ادراک پرستاران از آموزش امنیت اطلاعات و آگاهی از سیاستهای امنیت اطلاعات بر ادراک از شدت و قطعیت مجازات نقض امنیت اطلاعات (مورد مطالعه بیمارستان های تخصصی آموزشی شهر اصفهان)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

درحالیکه پرستاران به اطلاعات محرمانه پرونده بیمار دسترسی دارند، اینکه چگونه ادراک آنان از آموزش در خصوص امنیت اطلاعات و آگاهی ازسیاستهای امنیت اطلاعات بیمارستان بر ادراک آنان از قطعیت و شدت مجازاتهای نقض امنیت اطلاعات تاثیر می گذارد مطالعه نشده است. تعیین تاثیر ادراک پرستاران از آموزش امنیت اطلاعات و آگاهی از سیاستهای امنیت اطلاعات بر ادراک از شدت و قطعیت مجازات نقض امنیت اطلاعات در بیمارستانهای تخصصی آموزشی

روش کار

روش تحقیق توصیفی-همبستگی بود. جامعه شامل پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی تخصصی شهر اصفهان بودند که نهایتا 181 پرسشنامه قابل استفاده جمع آوری شد. ابزار شامل چهار پرسشنامه بومی سازی شده آموزش امنیت اطلاعات (D’Arcy و همکاران)، آگاهی از سیاست های امنیتی Sohrabi Safa) و همکاران) و قطعیت و شدت مجازات نقض امنیت اطلاعات Cheng) و همکاران(که در فرمت لیکرت طیف 5 طراحی شده بود. جهت روایی پرسشنامه از روایی محتوایی، صوری و سازه و جهت پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. آمار توصیفی شامل درصد و فراوانی توسط نرم افزار 19SPSS و فرضیه ها با روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار SmartPLS تحلیل شد.

یافته ها

میانگین برنامه های آموزشی، آگاهی از سیاست های امنیت اطلاعات، شدت و قطعیت ادراک شده به ترتیب 78/3، 41/3، 63/3، 18/3 شد. برنامه های آموزشی تاثیر مثبت بر ادراک آنها نسبت به شدت (t= 2.3، P < 0.05، β=0.37) و قطعیت مجازات (t= 2.8، P < 0.01، β=0.44) افشای اطلاعات دارد.آگاهی پرستاران از سیاست های امنیتی سیستم های اطلاعاتی تاثیر مثبت بر ادراک آنها نسبت به شدت (t= 9.1، P < 0.01، β=0.41) و قطعیت مجازات افشای اطلاعات (t= 7.3، P < 0.01، β=0.35) دارد.

نتیجه گیری

آموزش امنیت اطلاعات و ارتقاء آگاهی پرستاران از سیاستهای امنیت اطلاعات بیمارستان بر ادراک پرستاران از شدت و قطعیت مجازات ناشی از نقض امنیت اطلاعات تاثیر دارد

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1858756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!