تاثیر نانو اکسیدروی و نوع چسب بر خواص فیزیکی و مکانیکی الوار تراشه لایه ای (LSL)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
: در اثر کاهش چوب های با کیفیت برای ساخت وساز، صنایع تولیدات چوبی، محصولات جدیدی را براساس تحقیقات پیشرفته معرفی نموده اند. تلاش برای تولید چندسازه های چوبی مقاوم، پایدار و مقاوم به رطوبت به منظور بهبود خواص فیزیکی از قبیل جذب آب، پایداری و واکشیدگی ضخامت، عمدتا بر نوع تکنولوژی و تکامل چسب چوب ها به ویژه استفاده از ایزوسیانات ها (MDI و pMDI) تمرکز دارند. یکی از محصولات چوبی پرکاربرد که در ساختمان های چوبی بکار می روند الوارهای تراشه لایه ای (LSL) می باشد. نانواکسیدروی ماده شیمیایی است که پتانسیل حفاظت LSLرا دارد و می تواند به عنوان یک ماده افزودنی بر روی خواص فیزیکی و مکانیکی آن تاثیر گذار باشد. در این تحقیق به بررسی تاثیر سطوح مختلف نانواکسیدروی و نوع چسب (PF و pMDI) ، بر خواص فیزیکی و مکانیکی LSL پرداخته شده است.
برای انجام این پژوهش لایه هایی از چوب راش منابع داخلی (Fagus Orientalis) با ضخامت 2 میلی متر تهیه و به محل آزمایشگاه منتقل و سپس به تراشه هایی به طول 40 و عرض 2 سانتی متر برش داده شدند، سپس چندسازه های LSL با استفاده از چسب-های فنل فرمالدئید ((PF و ایزوسیانات(pMDI) و چهار سطح نانواکسیدروی (0، 5/0، 1 و 5/1 درصد) در دمای پرس 180 درجه سانتیگراد و زمان 30 دقیقه ساخته شدند. در فرایند ساخت پانل های چوبی، تراشه ها درون یک چسب زن استوانه ای دوار ریخته شده و براساس وزن خشک با 15 درصد از چسب های فنول فرم آلدئید و pMDIبه صورت اسپری توسط یک پیستوله آغشته شدند. در حین فرایند چسب زنی مقادیر مختلف نانواکسیدروی (صفر، 5/0، 1 و 5/1درصد وزن خشک تراشه های چوب) به صورت پودر به داخل محفظه چسب زن اضافه شدند. خواص فیزیکی (جذب آب و واکشیدگی ضخامت) و مکانیکی (چسبندگی داخلی، مدول الاستیسیته و مدول گسیختگی) چندسازه هایLSL به ترتیب مطابق استاندارد ASTM D 1037 اصلاح شده و ASTM D 5459 اندازه گیری شدند.
نتایج نشان داد که اثر متقابل بین تیمار نانواکسیدروی و نوع چسب برای چسبندگی داخلی و مدول الاستیسته معنی دار می باشد ولی اثر متقابل بین تیمار نانواکسیدروی و نوع چسب برای مدول گسیختگی در سطح آلفای 5 درصد معنی دار نمی باشد. نانواکسیدروی نه تنها خواص مکانیکی LSL ساخته شده را به طور معنی دار کاهش نداد بلکه در اکثر موارد خواص مکانیکی مورد مطالعه را تا حدی افزایش داد. نانواکسیدروی با کمترین میزان (5/0 درصد) واکشیدگی ضخامت را کاهش داد و ثبات ابعادی را بهبود بخشید، اما با مقادیر بیشتر نانواکسیدروی، بهبود بیشتری حاصل نگردید
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 48
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.