بررسی تاثیر الگوی خودمراقبتی اورم بر ابعاد سلامت روانی افراد مبتلا به بتاتالاسمی ماژور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سلامت روانی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری بتاتالاسمی به دلایل متعدد جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی از جمله وجود بیماری مزمن پایین می باشد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر الگوی خودمراقبتی اورم بر ابعاد سلامت روانی بیماران مبتلا به بتاتالاسمی ماژور انجام شد.

روش بررسی

این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری را کلیه بیماران مبتلا به بیماری بتا تالاسمی شهرستان دزفول در سال 1394 تشکیل دادند، که پس از کسب رضایت آگاهانه از بین آنها 80 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به دو گروه 40 نفری کنترل و مداخله تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه SF-36 و پکیج آموزشی نیز بر اساس الگوی خودمراقبتی اورم بود. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS-22 و مدل های GEE تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج آماری تفاوت معنی داری را از لحاظ سطح سلامت روان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون در بین بیماران تالاسمی نشان داد(P<0/005). به طوری که سطح سلامت روان بیماران گروه مداخله در مرحله پیش آزمون (23/3) 32/74 و در مرحله پس آزمون (34/2) 08/79 بود که این امر حاکی از اثر بخشی مثبت آموزش الگوی خود مراقبتی اورم بر ابعاد سلامت روان بیماران تالاسمی بود.

نتیجه گیری

با آموزش صحیح الگوی خودمراقبتی اورم به بیماران مبتلا به بتاتالاسمی ماژور، می توان سطوح ابعاد سلامت روان آنها را بالا برد و از بار روانی بیماری کم کرد. لذا این روش اگر به عنوان یک درمان غیر داروی مکمل ساده و کم هزینه، برای بیماران تالاسمی به صورت مدون و متداوم استفاده گردد میتواند اثر بخشی بیشتر و بهتری نیز داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!