تاثیر موخور بر کربوهیدرات، پرولین و کلروفیل در گونه های مختلف درختی جنگل های زاگرس

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از عوامل تهدید کننده جنگل های زاگرس وجود گونه نیمه انگلی موخور (Loranthus europeaus Jacq.) می-باشد که با اکثر گونه های درختی همزیستی دارد. پژوهش پیش رو به منظور بررسی تاثیر موخور بر کربوهیدرات، پرولین و کلروفیل در گونه های بلوط ایرانی (Quercus baantii Lindl.)، کیکم (Acer monspessulanum L.) و بادام (Amygdalus elaeagnifolia Spach) به عنوان میزبان های رایج موخور در جنگل های استان ایلام انجام شد.
مواد و روش ها
تعداد نه رویشگاه که آلودگی بیشتری را در استان ایلام داشتند، انتخاب شد. سپس از هر رویشگاه به طور تصادفی حداقل شش پایه با شرایط یکسان از نظر قطر، ارتفاع، شدت ابتلا به موخور و جهت یکسان از درختان بادام، بلوط ایرانی و کیکم انتخاب شد. سپس اقدام به برداشت برگ ها از شاخه های سالم و آلوده شد. از هر پایه، چهار نمونه برگ شامل برگ شاخه سالم درخت میزبان (I)، برگ درخت میزبان پایین تر از محل اثر موخور (B)، برگ درخت میزبان بالاتر از محل اثر موخور (A) و برگ موخور (M) نمونه گیری شدند و پس از انتقال به آزمایشگاه، مقدار کربوهیدرات، پرولین و کلروفیل آن ها اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که مقدار کلروفیل a و b و کربوهیدرات در گونه های بادام و بلوط ایرانی اختلاف معنی داری در موقعیت های مختلف گیاه موخور و شاخه های پایین تر و بالاتر از محل اثر موخور و سالم داشتند. همچنین، بیشترین مقدار کلروفیل a و b در گیاه موخور در دو گونه مذکور مشاهده شد. مقدار پرولین، کلروفیل و کربوهیدرات در موقعیت های پایین تر و بالاتر از محل اثر موخور، شاهد موخور و شاخه غیر آلوده اختلاف معنی داری در گونه کیکم نداشتند ولی بیشترین مقدار کربوهیدرات با 282/2 میلی گرم بر گرم و پرولین 552/0میکرومول بر گرم وزن تازه در گیاه موخور وجود داشت. گونه های مورد مطالعه از نظر میزان کلروفیل b در نمونه موخور و پایین-تر از محل اثر موخور اختلاف معنی داری را نشان دادند و بیشترین مقدار کلروفیل در این دو موقعیت متعلق به گونه بادام بود. در گونه بادام، بیشترین مقدار کربوهیدرات با 017/3 میلی گرم بر گرم در برگ موخور و نمونه پایین تر از محل اثر آن به میزان 99/2 میلی گرم بر گرم وجود داشت. در حالی که در بلوط ایرانی کمترین مقدار کربوهیدرات در گیاه موخور (159/2 میلی گرم بر گرم) و بیشترین مقدار آن پایین تر از محل اثر موخور (094/3 میلی گرم بر گرم) اتفاق افتاد. همچنین گونه های مورد بررسی در موقعیت بالاتر از محل اثر موخور از نظر کربوهبدرات با هم تفاوت داشتند و گونه بلوط ایرانی و کیکم به ترتیب با 12/3 و 55/2 میلی گرم بر گرم بیشترین و کمترین میزان را نشان دادند. گونه های مورد بررسی در موقعیت برگ موخور و پایین تر از محل اثر موخور از نظر پرولین نیز تفاوت معنی داری را نشان دادند و گونه بادام بیشترین مقدار پرولین را در این موقعیت ها داشت.
نتیجه گیری
مقدار کربوهیدرات و کلروفیل در برگ درختان بلوط و بادام پایین تر و بالاتر از محل اثر موخور به طور معنی داری متفاوت بود. به عبارت دیگر می توان گفت که گیاه نیمه انگلی موخور به عنوان یک تنش بیولوژیکی بر فعالیتهای فیزیولوژیکی درختان جنگلی تاثیر دارد که این اثرات در گونه های مختلف متفاوت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!