بررسی تاثیر مراقبت خانواده محور بر بارمراقبتی مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به صرع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
مراقبت از بیماران مبتلا به صرع، مراقبین خانوادگی آنان را با چالش های متعددی روبرو می سازد. شناخت نیاز ها و مشکلات مراقبین در موقعیت پیچیده مراقبت کردن از بیماران و سپس اجرای مداخلات خانواده محور می تواند منجر به تسهیل فرآیند مراقبتی مراقبین و افزایش کیفیت مراقبت از بیماران گردد. لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر برنامه مراقبتی خانواده محور بر بارمراقبتی مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به صرع اجرا گردید.
روش
این مطالعه یک پژوهش از نوع کار آزمایی بالینی که در سال 1395 در دو مرکز آموزشی درمانی آیت الله کاشانی و هاجرشهرکرد بمدت 7 ماه انجام گردید. نمونه ها به روش نمونه گیری آسان انتخاب و سپس با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه مداخله(50 نفر) و کنترل(50 نفر) قرار گرفتند. برای گروه مداخله برنامه مراقبتی خانواده محور در چهار گام، تهدید درک شده، خودکارآمدی، عزت نفس و ارزشیابی از طریق آموزش گروهی، حل مسئله گروهی و مشارکت آموزشی در طی 4 جلسه صورت گرفت. جمع آوری داده ها با استفاده از نسخه های فارسی ابزار سنجش بار مراقبتی زاریت[1] در دو گروه مداخله و کنترل در سه مرحله قبل، بلافاصله بعد و دو ماه بعد از مداخله انجام پس از کسب رضایت آگاهانه و کتبی از واحدهای مورد پژوهش انجام گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی تی مستقل و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری[2] در نرم آفزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نمره بار مراقبتی در دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله به ترتیب(24/37، 34) بود(p<0/179)، همچنین میانگین بار مراقبتی در دو گروه آزمون و کنترل به ترتیب در مراحل بلافاصله بعد از مداخله(36/21، 7/28) و دو ماه بعد از مداخله(78/15، 92/27) می باشد که نشان دهنده کاهش معنادار بار مراقبتی در گروه آزمون بود(p<0/001)
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که برنامه ی ساده و کم هزینه و با قابلیت اجرایی مراقبت خانواده محور سبب کاهش موثر بار مراقبتی مراقبین بیماران صرعی شده که می تواند کمک بسزایی به مراقبین خانوادگی در جهت ایفای نقش هرچه بهتر انان با حداقل فشارهای جسمی و روانی آنان داشته باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
146 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!