سروهای کهن سال ایران (بخش اول)

چکیده:
درخت سرو (Cupressus sempervirens) در ایران با سه واریته مشخص به صورت بومی رویش دارد. واریته سرو شیراز درختی مرتفع، همیشه سبز با شاخه های راست و بالارونده، با تاجی ستونی، واریته سرو ناز تاجی کله قندی کشیده و واریته زربین تاج هرمی بلند دارد، اگرچه رویشگاه های طبیعی سرو در استان های مازندران، گلستان، گیلان، فارس و کهگیلویه و بویر احمد وجود دارد ولی به پاس زیبایی و نگاه های فرهنگی که بر گونه سرو وجود دارد کاشت آن از قرن ها پیش و به طور بسیار گسترده طی 50 سال گذشته تقریبا در تمامی استان های کشور مرسوم شده است. از واریته های سرو پایه های متعدد کهن سال به طور عمده در استان های فارس و یزد و به تعداد کمتر در استان های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان، قم و کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است. بررسی انجام شده تا سال 1395 نشان از حضور حدود 100 پایه کهنسال از این گونه در کشور دارد که از این تعداد 56 پایه بازدید و اطلاعات و ویژگی های آنها ثبت شده است و در مجموع در 10 استان کشور حضور پایه های کهنسال آن گزارش شده است. در این مقاله پایه های کهنسال آن در هفت استان معرفی می شود. به یقین در ادامه شناسایی درختان کهنسال در استانهای بیشتری پایه های آن شناسایی و در شماره های بعد معرفی خواهند شد. تا کنون استان فارس با 22 پایه سرو کهن سال بیشترین فراوانی را دارد. مسن ترین سرو کهن سال ایران سرو ابرقو با 4000 سال سن و بعد از آن سروهای سنگان و گوشه با حدود 3000 سال سن قرار دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!