بررسی خلوص ژنتیکی محموله های بذری غلات تولیدی استان فارس در کرت های کنترلی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کرت های کنترلی با هدف بررسی خلوص ژنتیکی محموله های بذری تولیدی کشور تشکیل می گردند. به منظور بررسی وضعیت محموله های بذری غلات، تولیدی (سال 89-88) مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس و شرکت های خصوصی تولید بذر استان فارس، نمونه بذر به دست آمده از هر یک از محموله های بذری در کرت های کنترلی به مساحت24 متر مربع (24 خط به فاصله 20 سانتی متر و طول 6 متر) ودرنظرگرفتن 5 سانتی مترفاصله بین بوته ها، در سال 88 و در منطقه داراب فارس، کشت شدند. تجزیه و تحلیل های آماری به تفکیک طبقات مختلف بذری (پرورشی، مادری و گواهی شده) ، ارقام مختلف (چمران، یاواروس، بهرنگ، شیرودی، لاین آ، اس- 83-3، جو نیمروز، بهار، پیشتاز و بم) ، و به تفکیک هر کرت، انجام گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق مشخص گردید که برنامه کنترل وگواهی بذر استان فارس در سال زراعی 89-88 در هر سه طبقه بذری (پرورشی، مادری و گواهی شده) روند مناسبی داشته و به ترتیب از طبقه گواهی شده (در گندم نان و دوروم و جو) به سمت طبقات بالاتر (مادر و پرورشی) این تشابه گروه ها و خلوص طبقات از وضعیت بهتری برخوردار بوده اند. همچنین در ارتباط با رقم ها آن طور که در این سال مشاهده گشت رقم های قدیمی تر در چرخه تکثیر بذر (مانند چمران و یاواروس) از وضعیت مناسب تری نسبت به برخی ارقام جدید چون بهرنگ برخوردار بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1860085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!