ارائه مدل انتخاب وسیله نقلیه دسترسی زمینی به فرودگاه، مطالعه موردی: فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرودگاه ها منابع ملی مهمی هستند و نقش مهمی در حمل ونقل افراد و کالاها در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی ایفا می کنند. از این رو سیستم دسترسی زمینی کارآمد برای استفاده از تمام ظرفیت هر فرودگاه ضروری است. در این تحقیق به بررسی انتخاب وسیله نقلیه دسترسی زمینی به فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، بررسی شرایط فعلی دسترسی به فرودگاه مذکور، تعیین عوامل موثر و میزان اثر آنها بر انتخاب وسیله نقلیه دسترسی به فرودگاه مورد مطالعه می باشد.
داده های مورد نیاز از مسافران خروجی فرودگاه و با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شدند. پرسشنامه ها براساس روش رجحان بیان شده و طرح متعامد طراحی شده بودند که براساس آنها نحوه رفتار انتخاب وسیله نقلیه مسافران مورد مطالعه تحت سه شرایط فرضی حمل بار و مجموعه ای از ویژگی ها بررسی شد. در هر یک از شرایط، مسافران باید از میان پنج وسیله نقلیه، خودروی شخصی (پارک کردن)، خودروی شخصی (رساندن مسافر)، تاکسی، مترو و اتوبوس یکی را انتخاب می کردند. پیمایشی به صورت مصاحبه رو در رو و در طی نه روز در سال 1394 انجام شد. براساس پیمایش انجام شده، در مجموع 596 پرسشنامه جمع آوری شدند که از این تعداد، 533 پرسشنامه جهت مدلسازی به کار گرفته شد. در پایان، از مدل لوجیت چندگانه برای مدلسازی انتخاب وسیله نقلیه مسافران فرودگاه استفاده شد.
نتایج نشان داد که در زمان مطالعه، تاکسی و خودروی شخصی (رساندن مسافر) اصلی ترین وسایل نقلیه انتخابی توسط مسافران مورد مطالعه بوده و اتوبوس به عنوان تنها وسیله نقلیه عمومی، سهم بسیار کمی در انتخاب مسافران هوایی داشته است (نزدیک به یک درصد). همچنین نتایج نشان داد که انتخاب وسیله نقلیه دسترسی به فرودگاه مورد مطالعه به طور معناداری تحت تاثیر متغیرهای هزینه سفر، درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان، سطح تحصیلات، گروه سنی 36 تا 52 سال، جنسیت، محل سکونت، تعداد کیف و شلوغی وسیله نقلیه عمومی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1860299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!